دوشنبه _ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9672 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • سراسیمه به دنبال اینترنت

    سرنوشت مبهم دانش آموزان مناطق محروم جنوب استان

    شناسه : 22199 17 آذر 1399 - 20:18 ارسال توسط :
    قصه مدارس برخی مناطق و روستا‌های محروم و دورافتاده قلعه گنج تقریبا تکراری شده و حالا کرونا و دردسر‌های کلاس‌های مجازی هم مزید بر علت شده و گریبان معلمان و دانش آموزان این روستاهای دورافتاده را گرفته است.
    سرنوشت مبهم دانش آموزان مناطق محروم جنوب استان
    پ
    پ

    *پایگاه خبری گلدشت کرمان| قصه مدارس برخی مناطق و روستا‌های محروم و دورافتاده قلعه گنج تقریبا تکراری شده و حالا کرونا و دردسر‌های کلاس‌های مجازی هم مزید بر علت شده و گریبان معلمان و دانش آموزان این روستاهای دورافتاده را گرفته است.

    دانش‌آموزان روستاهای حاشیه شهر قلعه گنج مثل “ناصراباد” و جاهای دورافتاده ای مثل “سورگاه” زبان مشترکی دارند.

    دانش آموزان روستای سورگاه رمشک و اعضای خانواده‌شان یا تلفن همراه هوشمند ندارند یا اگر دارند، با معضل نداشتن اینترنت و آنتن‌دهی نامطلوب روبه‌رو هستند؛این همان رنجی است که این روز‌ها خیلی درباره‌اش می‌شنویم.

    اوایل اسفند سال گذشته بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مدارس تعطیل شد. از همان زمان، تکلیف اغلب دانش‌آموزان مدارس شهر روشن شد اما در روستایی مثل سورگاه یا سورچاه که در فاصله ی ۱۲کیلومتری از رمشک و ۱۷۲ کیلومتری از مرکز شهرستان قلعه گنج قرار دارد؛ دانش آموزان برای دسترسی به اینترنت ناچار هستند از تپه های اطراف بالا روند و آنجا بنشینند و آموزش مجازی را دنبال کنند. آنها برای محافظت از باد و سرما، دور خود را با آلونکی از پلاستیک می پوشانند.

    جابر چاهانی دهیار روستای سورگاه می گوید:دکل “بی تی اس” یا همان پوشش آنتن مخابراتی چهارسال قبل در روستای سورگاه رمشک زده شده؛ اما پوشش اینترنت آن بسیار ضعیف است و در بیشتر اوقات قطع می شود.

    مسوولین به وعده ی خود عمل نکردند

    او جمعیت روستای سورگاه را ۱۱۰ خانوار با جمعیت۵۰۰ نفری عنوان می کند و می گوید: چند سال قبل مسئولین قول پیگیری مشکلات آنتن دهی و اینترنت منطقه را دادند؛ اما هنوز تغییری در این رابطه صورت نگرفته است و مدارس روستایی رمشک هم به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند.
    چاهانی با اینکه از پوشش خط تلفن همراه، تقریبا ابراز رضایت می کند؛ می گوید: متاسفانه این منطقه از اینترنت مناسبی برخوردار نیست و اطراف روستای سورگاه تپه هایی وجود دارد که دانش آموزان برای استفاده از آموزش های مجازی به بالای تپه ای که حدود ۵۰ تا۶۰ متر ارتفاع دارد می روند و به شوق یادگیری در آلونکی که با شاخ درختان خرما و پلاستیک و کارتن پوشیده شده است؛ سرکلاس های “شاد” می نشینند.

    فضای مدرسه بسیار کم است

    “ایوب رمشکی” که مدیر مدرسه ابتدائی روستای سورگاه رمشک است؛ پای گفتگو می آید و می گوید: مدرسه ی ابتدائی شهید فاریابی سورگاه ۸۰ دانش اموز دارد؛ اما فضای مدرسه بسیار کوچک است و سه کلاس درس بیشتر ندارد.

    برای مدرسه جدید سورگاه تجهیزات کافی نداریم

    او با بیان اینکه خوشبختانه با پیگیری های آقای احمدی مدیر آموزش و پرورش قلعه گنج و سایر مسوولان سازمان نوسازی مدارس استان کرمان، ساختمان جدید برای مدرسه ی سورگاه احداث شده و ساخت آن مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد؛ گفت: این ساختمان طی ماه های آینده به اتمام می رسد و فقط مشکل تامین تجهیزات اداری از قبیل: پرینتر، کامپیوتر، آب سردکن، کولر و… داریم.

    اینترنت بی جانی که حتی قادر به دانلود یک عکس نیست

    رمشکی‌نیز از وضعیت پوشش آنتن تلفن همراه در روستای سورگاه بدلیل ضعیف بودنِ زیادِ آن، گلایه مند است و می گوید: برای ارتباط تلفنی ناچار هستیم به بیرون از منازل و یا بالای تپه های اطراف روستا برویم تا بتوانیم تماسی برقرار کنیم.

    او ادامه می دهد: اینترنت ۲G هم که روی گوشی مان ظاهر شود آنقدر ضعیف است که قادر به دانلود کردن هیچ عکسی حتی در پیام رسان ها نیست.

    رمشکی می گوید: البته این مشکل تنها در سورگاه نیست بلکه بعد از این روستا، مناطق زیادی هستند که پوشش آنتن تلفن همراه و اینترنت ندارند و در وضعیتی بدتر از سورگاه قرار دارند؛ که روستاهای ناگ دمیلک، سرچاه، کنارجمال، چاهان و اشکوتیه از جمله آنهاست.

    عقب افتادن دانش آموزان از درس

    او ادامه می دهد: دانش آموزان مدرسه ی شهید فاریابی سورگاه به دلیل تعطیلی کرونا از درس عقب هستند و بسیاری از والدین اصلا گوشی هوشمند تلفن همراه ندارند و گوشی تلفن انها ساده است و بدرد آموزش مجازی نمی خورد.

    رمشکی می گوید: برای اینکه دانش اموزان از تحصیل و درس چندان عقب نیفتند؛ برخی روزها فراخوان حضوری به دانش اموزان داده ایم تا در کلاس حضور پیدا کنند اما همچنان بهداشت با این نحوه آموزش مخالفت می کند؛ اما چاره دیگری هم نیست زیرا دانش آموزان به کلاس حضوری علاقه ی بیشتری نشان می دهند و بهتر یاد می گیرند.

    دانش آ موزان مدرسه ی شهید فاریابی، با استعداد هستند

    رمشکی ادامه می دهد: واقعا دانش آموزان مدرسه ی شهید فاریابی افراد مستعدی هستند که اگر آموزش کافی ببینند شکوفا می شوند که مهارت دانش آموزان دختر کلاس ششم در هنری مثل صنایع دستی و گلدوزی لباس های بلوچی یا گلدوزی روی پارچه مصداق آن است.

    پای حرف های اولیا دانش آموزان

    تاج محمد بهزادی ۵۴ ساله که ساکن روستای سورگاه رمشک است و پدر یکی از دانش آموزان کلاس ششم مدرسه ی سورگاه، نیز از عدم پوشش مناسب تلفن همراه و اینترنت روستا بشدت انتقاد می کند و می گوید: دانش آموزان اگر درس یا مشقی داشته باشند شب ها و یا مواقعی که در منزل هستند بدلیل نبود اینترنت نمی توانند کاری از پیش ببرند و فقط باید روزها گوشی به دست بالای تپه بروند و از پوشش اینترنت مرکز رمشک و شاید استان همجوار سیستان بلوچستان استفاده کنند.

    او ادامه می دهد: دهیار در رابطه با چنین وضعیتی می گوید: چندین مرتبه پیگیری شده تا پوشش اینترنت روستا ارتقا یابد اما تا حالا خبری نشده است و یکی از دلائل آن را تحریم های ظالمانه می دانند که قطعات و تجهیزات مخابراتی برای نصب و ارتقا وجود ندارد یا به سختی تامین می شود.

    مسئولان مخابرات همچنان می گویند: در دست اقدام است!

    مجید احمدی بخشدار جوان چاه دادخدا، با اینکه پیگیری های برای نصب دکل های مخابراتی در این بخش انجام داده است و به گفته ی وی در همین شش ماه نخست سال دکل بی تی اس مخابراتی روستاهای راسک، زیارت گیاهان و نمگاز مارز احداث شده اما همچنان از وضعیت بد پوشش اینترنت در روستاهای این بخش بویژه در دهستان مارز و رمشک گلایه دارد و می گوید:نامه ی مجوز نصب و ارتقا اینترنت ۲G به ۳G از وزارت ارتباطات به اقای الهام مسئول اطلاعات و فناوری استان کرمان چند ماه است که آمده اما هیچگونه فعالیتی در این زمینه انجام نشده و طی پیگیری های که انجام داده ایم مسئولان مخابرات همچنان می گویند: در دست اقدام است؛ اما در خود دهستان رمشک چندین روستا از جمله سورگاه وجود دارد که یا از اینترنت بی بهره اند یا پوشش تلفن همراه ندارند.

    احمدی ادامه می دهد: فیبر نوری هم تا نزدیکی های دهستان رمشک رسیده است و به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات این طرح چندماه است که نرسیده به مرکز دهستان رمشک متوقف شده و در دهستان مارز هم اهالی با مشکل پوشش شبکه تلفن و اینترنت مواجه هستند.

    👈به ۱۵ میلیارد تومان بودجه و اعتبار نیاز داریم

    احمدی در پایان می گوید: ۲۰ روستا در بخش چاه دادخدا قلعه گنج وجود دارد که با مشکل عدم پوشش تلفن همراه و عدم پوشش اینترنت مواجه هستند و مطابق بررسی هایی که در حال حاضر انجام داده ایم؛ تقریبا ۱۵ میلیارد تومان برای راه اندازی و پوشش اینترنت در روستاهای بخش چاه دادخدا اعتبار و بودجه نیاز داریم.

    گزارش:ادیب حیدری


    پایگاه خبری گلدشت کرمان
    با مجوز رسمی شماره ۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.