یکشنبه _ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9667 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • امام جمعه کرمان:

    مراقب القائات آدم های نااهل باشید

    شناسه : 48544 09 فروردین 1403 - 2:53 ارسال توسط :
    امام جمعه کرمان با تاکید بر اینکه اگر کسی میخواهد در ماه رمضان پاک شود و به معنی واقعی کلمه، این ماه در روحش اثرگذار باشد؛ باید با معصیت وداع کند افزود: وسواس یعنی القائاتی که آدمهای نااهل روی فکر و ذهن انسان دارند به گونه ای که او را از مسیر دور می کنند و به انحراف می کشانند.
    مراقب القائات آدم های نااهل باشید
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان، امام جمعه کرمان شامگاه هشتم فروردین ماه در آیین قدردانی از خادمیاران فعال استان،گفت: حضرت علی(ع) وضعیت خروجی یک انسان که همان گفتار و رفتارش می باشد را در یک سیر منطقی عنوان کرده اند. مثل اینکه برخی خوب صحبت می کنند یا صحبتِ خوب می کنند یا رفتار خوبی دارند و برعکس اینها؛ یعنی هم بد صحبت می کنند هم بدرفتاری می کنند بگونه ای که در ظاهر اسمشان مسلمان است اما رفتار و آدابشان اسلامی نیست.

    حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به این روایت حضرت علی(ع) که فرموده اند “العُقولُ أئمَّةُ الأفكارِ ، و الأفكارُ أئمَّةُ القُلوبِ ، و القُلوبُ أئمَّةُ الحَواسِّ ، و الحَواسُّ أئمَّةُ الأعضاءِ” گفت: براساس این روایت مدیریت فکر انسان دست عقلش است و عقل نیز نقطه مقابل نفس است و خیلی ها عقلشان حاکم بر وجودشان نیست و عقل مدیریت فکر، ذهن، کلام و رفتارشان را بعهده نمی گیرد و در مقابل برخی دیگر همه مدیریت را دست عقل می دهند و عمرشان را با حساب و کتاب سپری می کنند.

    وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می فرمایند: “من اگر عمر کسی رو طولانی کنم خلقتش را کاملا معکوس می‌کنم”؛ در توضیح این آیه گفت منظور خداوند این است که چنین فردی را بسان نوزادی که تازه متولد شده است ضعیف می کنم بطوریکه آرام آرام انرژی اش را از دست می دهد و جسمش ضعیف و متعاقب آن ذهنش هم کند می گردد و این یعنی انسان مجدد همان کودک ناتوان می شود.

    علیدادی سلیمانی با بیان اینکه حال انسان که قرار است زندگی اش اینطور خاتمه پیدا کند مدیریت خروجی اش چه می تواند باشد گفت: امام علی(ع) می فرمایند عقل است؛ یعنی عقل، فکر انسان را مدیریت می کند؛ دل نیز فکر انسان را مدیریت می کند.

    وی با تاکید بر اینکه اگر انسان می خواهد خودش را طاهر و پاک کند باید طهارت های مختلفی را یکی پس از دیگری در دستور کار قرار دهد افزود: ماه رمضان بستر مناسبی برای طهارت و پاکی انسان است

    امام جمعه کرمان ضمن بیان توضیحاتی در خصوص کتاب توحید مفضل(شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق ع) که یکی از مباحث مطرح شده در آن آفرینش انسان و سیر رشد و ضعف اوست؛ خاطرنشان ساخت: انسان بایستی همواره مراقب باشد در ذهنش چه می گذرد چرا که همه آنها روی افکارش نیز تاثیر می گذارند.

    علیدادی سلیمانی به نقل از مرحوم شبستری موانع عالم را ۴ مورد عنوان کرد و افزود: پاکی از انجاس و احداث، همچنین پاکی از معصیت و گناه از جمله این موانع است و اگر انسان میخواهد پاک و طاهر شود باید از این موانع عبور کند.

    وی افزود: پاکی از انجاس و احداث؛ یعنی پاکی از نجاسات و حَدَث های ظاهری یعنی لباست، بدنت نباید نجس باشد تا بتوانی عبادت کنی. یعنی هرگاه حَدث اکبر و اصغر اتفاق افتاد باید با روش خودش بتوانی آن را برطرف کنی؛ مثلا وضو اگر باطل شد باید تجدید شود که به این می گویند حدث اصغر و گاهی باید غسل انجام شود که به این نیز حدث اکبر گفته می شود.

    علیدادی سلیمانی با یاداوری اینکه وضو و غسل وجوبشان ذاتی نیست افزود: وجوب این دو مورد “مُقدمی” است یعنی انسان اگر نخواهد عبادت کند نیازی به غسل ندارد. وضو هم در ذات خود مستحب است اما اگر خواستیم نماز بخوانیم باید وضو بگیریم؛ بنابراین وضو و غسل بخاطر مقدمه واجب، واجب می شوند.

    امام جمعه کرمان با تاکید بر اینکه اگر کسی میخواهد در ماه رمضان پاک شود و به معنی واقعی کلمه، این ماه در روحش اثرگذار باشد؛ باید با معصیت وداع کند افزود: وسواس یعنی القائاتی که آدمهای نااهل روی فکر و ذهن انسان دارند به گونه ای که او را از مسیر دور می کنند و به انحراف می کشانند.

    وی با بیان اینکه وسواس شامل هر سنی می شود و فقط مخصوص جوان ها نیست گفت: هر انسانی یک مقاومتی دارد که قابل شکستن است و مقاومت افراد باهم فرق دارد؛ برخی مقاومتشان با ۳ بار می شکند و برخی بعد از ۱۰ یا ۲۰ بار.

    علیدادی سلیمانی در پایان ابراز امیداوری کرد که ماه مبارک رمضان یک تمرین خوب برای تقویت عبودیت در وجود انسان باشد.

    خبرنگار: زهرا طاهری

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.