چهارشنبه _ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9725 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • در هجدهمین نمایشگاه کتاب استانی؛

    کتابخوانان کرمانی نمایشگاه را تنها نگذاشتند

    شناسه : 5469 10 دی 1398 - 13:17 ارسال توسط : نویسنده : زهرا طاهری
    مثل سال گذشته با شوق راهی نمایشگاه کتاب شدم؛ البته قدری دیر (روز ششم).با اینکه هجدهمین نمایشگاه کتاب کرمان با شعار «کتاب یعنی زندگی»خارج از شهر بود؛ چیزی نگذشت که به فرعی سمت راست جاده همان سایت نمایشگاهی واقع در جاده‌ی کرمان‌ ـ باغین رسیدم و پس از پیمودن اندک پیچ و سربالایی به پارکینگ خودروها وارد شدم.
    کتابخوانان کرمانی نمایشگاه را تنها نگذاشتند
    پ
    پ

     پایگاه خبری گلدشت کرمان- #زهرا طاهری:  مثل سال گذشته با شوق راهی نمایشگاه کتاب شدم. با اینکه هجدهمین نمایشگاه کتاب کرمان با شعار «کتاب یعنی زندگی»خارج از شهر بود؛ چیزی نگذشت که به فرعی سمت راست جاده همان سایت نمایشگاهی واقع در جاده‌ی کرمان‌ ـ باغین رسیدم و پس از پیمودن اندک پیچ و سربالایی به پارکینگ خودروها وارد شدم.
    پارک کردم و قدم زنان در حالیکه اطرافم را نگاه میکردم و گهگاهی هم عکس میگرفتم بسمت سالن های نمایشگاه رفتم.
    بنرها و غرفه ها را یکی پس از دیگری از نظر می گذراندم.بعضی غرفه ها بزرگ و پر و پیمان و سرگرم فروش، بعضی ها هم که اصلا غرفه نداشتند و به داشتن یک میز و صندلی برای فروش کتاب هایشان اکتفا کرده بودند.
    برخی با اشتیاق پای مصاحبه می آمدند و برخی هم هیچ تمایلی به گفتگو نشان نمیدادند!
    گهگاهی هم صدای رادیو نمایشگاه بگوش می رسید که بیشتر میگفت: بازدیدکنندگان عزیز! می توانید کتاب های عمومی را در سالن “باستانی پاریزی” خرید کنید و در سالن “شهدای مس” هم کتاب هایی با موضوعات زبان،هنر، کشاورزی و کمک آموزشی تهیه کنید.
    در سالن “خواجوی کرمانی” هم می توانید کتاب های دانشگاهی، بین المللی و کودک را ببنید.یا ملاقات با شعرا، نویسندگان، ناشرها و شرکت در جشن امضاها و رونمایی از کتاب ها و جلسات شعرخوانی و… را یادآور می کرد.
    نمایشگاه ظاهرا تفاوت هایی هم با قبل داشت؛ مثلا غرفه هایی از ناشران خارجی یا دیجیتالی در آن به چشم می خورد.
    کتاب‌فروشی های کرمان و اتحادیه ناشران کتاب استان و برخی نهادهای فرهنگی هم حضور داشتند.
    غرفه های مربوط به بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، و کودکان و نوجوانان هم بچشم میخورد.

    رونمایی از کتاب شهسوار

    رمان «شهسوار» نوشته‌ی مهرداد بهزادی هم در حاشیه همین نمایشگاه رونمایی شد؛ کتابی که بر اساس مستندات زندگی و شهادت آزاده کهنوجی، شهید محمد شهسواری به چاپ رسیده است.

    شارژ ۵۰ میلیون تومان بن، در آخرین روز نمایشگاه

    شهرداری هم زحمت ایاب و ذهاب مردم را برعهده گرفته بود؛ و بانک شهر که بی وقفه درحال ارائه بن بود؛ با اتمام ۶۵۰ میلیون تومانی بن هایش قبل از موعد روبرو شد و۵۰ میلیون تومان دیگر روز جمعه شارژ شد آنهم پس از کلی نامه نگاری و برداشتن از سهمیه‌ی ۱۰ درصدی که متعلق به سازمان‌ها و ادارات و دستگاه‌های فرهنگی بود! حتی در خواست مدارس برای خرید بن‌کتاب هم بی جواب ماند!
    و این وقفه شارژ بن ها باعث شد عصر پنجشنبه خیلی از خریداران نمایشگاه کتاب، بی‌بُن تخفیف بمانند و انتقاداتی داشته باشند اما چاره چیست وقتی سهمیه‌ی استان‌ها را وزارت فرهنگ‌وارشاد بصورت محدود و مشخص تعیین می‌کند و سهم کرمان هم همان ۶۵۰ میلیون تومان اولیه بود.
    شاید هم دور از انتظار بود در این روزهای سرد سال و باشرایط فعلی اقتصادی مردم، درحالیکه نمایشگاه دیگری با عنوان سوغات و هدایا هم همزمان،در مصلی شهر در حال برگزاری بود؛ از نمایشگاه کتاب با بیش از ۴۸۰ ناشر، در خارج از شهر استقبال شود و بن ها تمام شوند؛ اما این اتفاق افتاد.
    بگذریم….

    اگر از سفره نانمان هم بزنیم ارزش دارد

    “باور کنید اگر ما از سفره نانمان هم بزنیم و بر گستره ی فرهنگمان بیفزاییم و بر میزان تنویر افکار عمومی اضافه کنیم ارزش دارد.”
    این حرف را “سید محمد علی گلاب زاده” مدیر مرکز کرمان شناسی و رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه کرمان، پنج شنبه ۱۲دی ماه، در گفتگوی کوتاهی که با او داشتیم زد.
    او از دور بودن مسیر نمایشگاه و برخی ناشرانی که بهردلیلی شرکت نکرده اند گلایه کرد و با اینکه کتاب های تاریخ عثمانی و تاریخ صفویه و چند کتاب دیگر را خریداری کرده بود از عدم توان خرید مجموعه ۵جلدی “ابن خلدون” برای کتابخانه مرکز کرمان شناسی بدلیل قیمت بالایش ناراحت بود.

    اصحاب فرهنگ انتظار بیشتری دارند

    او که سعی داشت بی پرده حرف بزند گفت: هرچند برگزار کنندگان نمایشگاه در وضعیت کنونی و با توجه به فشار سنگینی که بر پیکره ی جامعه نشر کشور است و تنگناهایی که وزارت ارشاد دارد تلاش خود را کردند اما انتظار می رفت نمایشگاه پر و پیمان تر از این باشد.
    چرا که اصحاب فرهنگ انتظار بیشتری دارند.

    گلایه از انتشاراتی ها

    او که از نیامدن برخی انتشاراتی ها گله داشت بر این عقیده بود: انتشاراتی ها نباید فقط قشر پر درامد را مورد توجه قرار دهند زیرا دوستانی که آمدند معمولا با کتب چاپ سال های قبل آمده اند و از کارهای جدید و خوبشان کمتر می شود نمونه ای پیدا کرد که این خود جای بسی تاسف دارد.
    او علاوه بر اینکه میزان بن توزیع شده در نمایشگاه را ناکافی می دانست؛ گفت:حیف است علاقمندان بدلیل تنگناه تهیه بن کتاب، دوری راه و زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه که فصل امتحانات است؛ نتوانند کتب مورد علاقه و نیاز خود این “یار مهربان” را تهیه کنند.

    قدردانی از متولیان برگزاری نمایشگاه

    او که محدودیت های مصلی را هم منکر نشد؛ هفت باغ علوی را برای برگزاری نمایشگاه هایی ازاین دست پیشنهاد داد و از متولیان امر که نگذاشتند چراغ برپایی چنین رویداد فرهنگی خاموش شود قدردانی کرد.
    او امیدوار بود نواقص هر دوره از نمایشگاه، تجربه ای شود برای هرچه بهتر برگزار شدنش در سال های آینده و ضمن بیان نقاط ضعف موجود اعتراف کرد شاید اگر خودش هم دست اندرکار بود بهتر از این نمیتوانست عمل کند.

    متنوع بودن کتب خارجی و استقبال از آنها

    “مجیدضیافتی” مدیر انتشاراتی جهان علم که از تهران آمده بود و بزرگترین غرفه کتب خارجی را در بین غرفه های خارجی بخود اختصاص داده بود گفت: کاش بدلیل وجود این کتب، عنوان بین المللی در گوشه ای از تبلیغات جای می گرفت تا این غرفه ها بیشتر شناسانده شوند و مورد استقبال بیشتر مردم قرار گیرند.
    او از تنوع کتب این حوزه با حضور معتبرترین ناشران دنیا با موضوعاتی مثل رمان،کودکان هنری، اشپزی، دایره المعارف، اطلاعات عمومی،حیوانات، توریستی و… ارائه ی آنها با نرخ ارز دولتی و تخفیف های ۶۰ تا ۸۰ درصدی حرف زد و از جانمایی غرفه اش بدلیل قرار گرفتن در کنار رادیو نمایشگاه و پله ها ابراز نارضایتی کرد.
    ضیافتی قدردان استقبال نسبی مردم ازاین کتابها و مجلات شد و بااینکه از بعد مسافت و تقارن برگزاری نمایشگاه با نمایشگاه دیگری در سطح شهر همچنین همزمان شدنش با ایام امتحانات گله مند بود؛ گفت: امیدوار است برای دور بعدی این نقایص برطرف شود.

    ناشران دیجیتال در نمایشگاه ها مظلوم واقع می شوند

    “مهرداد زهدی” یکی از ناشران دیجیتال حاضر در نمایشگاه که گویا چند سال پیش همراه نمایشگاه رسانه های دیجیتال در کرمان حضور پیدا کرده بود؛ به گرمی از ما استقبال کرد و گفت:در این نمایشگاه ۱۵ شرکت، غرفه دیجیتال زدند و هر کدام اجناس خود را عرضه میکنند.
    او نظرش این بود دیجیتالی ها در نمایشگاه ها مظلوم واقع می شوند و کمتر به غرفه هایشان توجه و از آنها تبلیغ می شود.
    زهدی گفت: وزارت ارشاد فقط هزینه رفت و امد از شهر به نمایشگاه را تقبل کرده و اسکان که دغدغه اصلی ماست بعهده خودمان گذاشته شده است.

    کرمان، مردم فرهیخته و کتاب دوستی دارد

    “محسن باطنی” نویسنده،مترجم و ناشر دیگری(ریواس) که گویا سال های قبل طعم شیرین استقبال مردم کرمان از نمایشگاه کتاب را چشیده بود؛ گفت: هرچند نمایشگاه امسال در فصل امتحانات دانش اموزان و دانشجویان برگزار شد که ای کاش نمی شد؛ اما همین اندازه حضور مردم هم با توجه به شرایط فعلی بویژه شرایط اقتصادی نشان می دهد کرمان، مردم فرهیخته و کتاب دوستی دارد.

    عدم اجازه تبلیغات به ناشرین از طریق رادیو نمایشگاه

    او وجود برنامه های جنبی سرگرم کننده و نشاط آفرین بیشتری چون گروه های موسیقی و تئاتر را در کنار نمایشگاه، عامل موثری در حضور هرچه بیشتر مردم دانست و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد و ازاینکه به آنها اجازه تبلیغات از طریق رادیو نمایشگاه داده نشده گلایه کرد و گفت:اینکه برخی می گویند قیمت کتابها بالاست؛ بیشتر بهانه است برای نخریدن چون میزان تخفیف ها خوب است و اگر کسی واقعا قصد خرید داشته باشد می تواند بهتر از هرجای دیگری در این چنین نمایشگاه هایی اقدام به خرید کند.

    حال غرفه اطلاعات خوب است اما مسوولین از دغدغه های قشر کتابخوان بکاهند

    “شیما فتح نجات” خبرنگار و گزارشگر روزنامه سراسری اطلاعات که در غرفه انتشارات اطلاعات حضور داشت؛ ضمن ابراز رضایت از میزان استقبال مردم از این غرفه و بدلیل پایین بودن تعرفه هایشان گفت: امیدواریم مسوولین امر تدابیری بیندیشند تا سال های بعد نمایشگاه در داخل شهر برگزار شود و قشر کتابخوان ما دغدغه ی کمتری برای حضور در نمایشگاه داشته باشند.

    حضور دکتر علی بیات موحد برگزیده ویژه جشنواره خوارزمی در نمایشگاه

    “دکتر علی بیات موحد” برگزیده ویژه جشنواره خوارزمی در زمینه محاسبات سنی هم، مجموعه ای از تالیفات خود را در غرفه ای به همین نام گردآوری کرده بود و ضمن فروش آثارش با همکاری “مژگان سنجری” یا همان خاله مژگان بچه ها روش های ابداعی خود را که مدعی بود از آلزایمر جلوگیری می کند و باعث افزایش اعتماد بنفس می شود به بازدید کنندگان آموزش می داد.

    گویا قرار است دوشنبه در برنامه تازه شو بخشی از روش های او از شبکه کرمان به مجری گری مژگان سنجری پخش شود. او که بتازگی در آکادمی عصر جدید هم شرکت کرده ،روش هایش را مختص رده سنی خاصی ندانست و گفت: شعار ما آموزش از ۹ تا ۹۹ سال است.
    به عقیده او که از ۷سالگی شروع به محاسبات ذهنی کرده اما روش های ابداعی اش را از سال ۷۵قابل آموزش نموده، این روش ها فقط محاسبه نیست بلکه ورزش ذهن است تا افراد بتوانند از دو نیمکره ذهن خود استفاده کنند و توانمندی های خود را بالا ببرند.
    او یک نمونه از بازخوردهای مثبت این روش را در مدیریت زمان تست زنی کنکور عنوان کرد.

    نگرانی کتاب فروشی ها

    پای صحبت برخی کتاب‌فروش ها که رفتیم گفتند: هرچند برگزاری نمایشگاه خوب است اما به همین رونق کمی هم که ما داریم آسیب می زند اما به قول منصور علیمرادی، شاعر و نویسنده‌ی نام‌آشنای جنوب استان، “در برخی شهرهایی مثل جنوب استان که کتاب‌فروشی های بزرگ و زیادی نداریم نمایشگاه باعث می‌شود ناشران سرشناس به این مناطق بیایند و مردم هم بتوانند خرید خود را انجام دهند.”

    پای صحبت بازدیدکنندگان

    در این میان اما به گفتگو به بازدیدکنندگان و حتی با کودکانی نشستیم که با شوق به نمایشگاه آمده بودند و کتابهای مورد علاقه خود را تهیه می کردند.
    برخی ازاینکه بازهم نمایشگاه کتاب برگزار شد ابراز خوشحالی کردند و گفتند اگر کسی اهل کتاب باشد خودش را به هرطریقی شده به نمایشگاه می رساند.
    برخی دیگر گفتند: وقتی قرار است مرتب نمایشگاه کتاب داشته باشیم چرا برای برگزاری آن جای بهتر و مناسب تری در نظر گرفته نمی شود و مردم مجبور می شوند با این وضعیت اقتصادی و گرانی بنزین چند کیلومتر از شهر خارج شوند.
    یکی از شهروندان بنام فرهاد فلاح گفت: این رقابت بین ایرانسل و مبین نت هم در نمایشگاه چندان جالب بنظر نمیرسد و بدلیل پارازیت انداختن ها بیشتر باعث عدم رضایت مندی میشوند.
    فاطمه السادات موسوی که به همراه دوست خود به نمایشگاه آمده بود؛با چند کتاب کمک آموزشی خریداری شده سمت ما آمد و گفت: ازاینکه توانسته برای کنکور خود چند کتاب مفید با قیمت مناسب تهیه کند خوشحال است.
    برخی هم گفتند مگر در طول سال چندبار نمایشگاه داریم که دلمان را به بن ها و تخفیف هایش خوش کنیم؟! آنها از گرانی کاغذ و بالتبع بالا رفتن قیمت کتاب گلایه مند بودند و گفتند: این موضوع به انها که با کتاب و کاغذ حشر و نشر دارند آسیب جدی وارد کرده است؛ چون کار بجایی رسیده که حتی خریداری کتب درسی و کمک آموزشی برای دانش اموزان کار سختی شده است.

    خوشحالی مردم و ناشرین از برگزاری نمایشگاه

    شهروندان دیگری هم پای گفتگو با خبرنگار گلدشت آمدند که مجال آوردن صحبت های همه آنها نیست اما در مجموع همه از برگزاری نمایشگاه خوشحال بودند ولی دغدغه اغلب آنها گذشته از گرانی کاغذ و بالا رفتن قیمت کتابها، محل و زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه بود که البته اینها دغدغه خود برگزار کنندگان نمایشگاه هم بوده و در این مورد تلاش هایی را انجام داده اند اما شرایط فعلی اجازه نداد بهتر ازاین عمل کنند.

    قشر پایین دست و کم درامد هم مورد توجه قرار گیرد

    امید حالا که کتابخوانان کرمانی نمایشگاه را تنها نگذاشتند؛ متولیان امر بویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ارزیابی ادوار مختلف برپایی نمایشگاه بپردازند و با بهره گیری از تجربیات گذشته بتوانند در دوره های بعد اسباب ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را بیش از بیش فراهم نمایند.و بگونه ای برنامه ریزی کنند که علاوه بر دانشگاهیان و اقشاری که تمکن مالی خوبی دارند؛ افرادی هم که بنیه مالی کمتری دارند و درحاشیه قرار گرفته اند؛ بتوانند در این رویداد فرهنگی سهیم باشند و بهره ببرند.

    جای خالی نقد و معرفی کتب پر شود

    و یادمان باشد در نمایشگاه کتاب بعنوان یک رویداد فرهنگی مهم تنها بحث فروش و معطوف شدن به کتاب های خاص و عرضه کتب جدید در آن مد نظر نیست؛ بلکه باید بسمتی پیش رفت که جای خالی نقد و معرفی کتب در نمایشگاه ها پر شود تا افراد حداقل بصورت آگاهانه اقدام به خرید کتاب کنند نه بصورت فله ای و نا آگاهانه و از روی قرار گرفتن بر یک موج و جریان فرهنگی.


    پایگاه خبری گلدشت کرمان
    با مجوز رسمی شماره ۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
     

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.