سه شنبه _ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9713 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • در آستانه نوروز ۱۴۰۰؛

    تیغ برّان گرانی و تورم بر گلوی مردم

    شناسه : 24506 28 اسفند 1399 - 0:37 ارسال توسط :
    آنچه همپا و شاید بیش از کرونا کُمیت زندگی اکثر افراد جامعه را لنگ کرده و وارد هر مغازه ای که می شویم یا پای درد و دل هر کس که می نشینیم حرفش به میان‌می آید؛ گرانی و تورم افسارگسیخته ای است که منجر به نارضایتی اقشار مختلف شده و مردم از مسوولین می خواهند فکری به حال مهار این وضعیت کنند.
    تیغ برّان گرانی و تورم بر گلوی مردم
    پ
    پ

    *پایگاه خبری گلدشت کرمان_زهرا طاهری: در حالی به استقبال نوروز ۱۴۰۰‌می رویم که ۱ سال از دست و پنجه نرم کردن با ویروس منحوس کرونا می گذرد؛ ویروسی که زندگی و ارتباطاتمان را دستخوش دگرگونی کرده است.

    سال گذشته که قرار شد نوروز را درخانه بمانیم‌ تا کرونا را شکست دهیم و به روال عادی زندگی برگردیم؛ شاید فکرش را هم‌نمی کردیم نوروز بعد هم از راه برسد و همچنان در کش و قوس با این ویروس باشیم و بهاری دیگر لابد شویم برای حفظ جان خود و دیگران و هدر نرفتن زحمت کادر درمان‌ در خانه بمانیم و طعم تلخ محدودیت های کرونایی را همچنان بچشیم.

    اما در این بین آنچه همپا و شاید بیش از کرونا کُمیت زندگی اکثر افراد جامعه را لنگ کرده و وارد هر مغازه ای که می شویم یا پای درد و دل هر کس که می نشینیم حرفش به میان‌می آید؛ گرانی و تورم افسارگسیخته ای است که منجر به نارضایتی اقشار مختلف شده و مردم از مسوولین می خواهند فکری به حال مهار این وضعیت کنند.

    فرارسیدن سال نو و شرمندگی سرپرست های خانوار

    طی گشت و گذاری که از سطح شهر کرمان صورت گرفت دیده شد زنی جوان دست کودک ۳ ساله اش را گرفته است و وارد تره باری می شود؛ از جلوی اجناس مختلف رد می شود و جلوی برخی مکث می کند و بی اینکه چیزی بخرد می رود؛ با او که وارد گفتگو می شوم می گوید: با این حقوق کم چطور می شود نارنگی کیلویی ۵۰ هزار تومان یا خیار سبز کلیویی ۱۵ هزار تومان و موز کیلویی ۵۲ هزار تومان و… خرید؟ او می گوید: این روزها هنر کنیم همان سیب زمینی و پیاز و گوجه را‌ می توانیم بخریم تا شکم فرزندانمان را سیر کنیم و دیگر خوردن‌میوه پیشکشمان!

    در این رابطه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است تداخل مسئولیتی میان دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی و عدم اجرای “قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی” علت بسیار مهم گرانی و کمبود کالاهای اساسی از جمله میوه است.

    مرغ هم از سفره خانوارهای ایرانی رخت بربست

    جوان دیگری وارد یک مرغ فروشی می شود و چیزی حدود ۳ کیلو مرغ میخرد و ۹۰ هزار تومانی می دهد و می رود. مرغ های ویترین را که نگاه میکنم تعدادشان به پنج تا نمی رسد و وقتی از فروشنده می پرسم مرغ را کیلویی چند دست مشتری می دهید؟ می گوید: اگر دولتی باشد ۲۲.۸۰۰ تومان و اگر نباشد۲۹.۵۰۰ تومان که این روزها یا نداریم یا همان نوع دومش را کم داریم.

    این را که می گوید یادم می افتد که متاسفانه خیلی هامان این روزها در برخی جاها شاهد صف های طویل برخی کالاهای پر مصرف از جمله مرغ هستیم؛کالایی که در یک سال اخیر دچار نوسانات قیمتی بسیاری شده است و در هر بار از این فراز و فرودها وزارت صمت و جهاد کشاورزی سعی کرده‌اند که با تزریق مرغ گرم و منجمد و تعدیل قیمت‌ها به صورت دستوری بازار را ساماندهی کنند اما با افزایش مجدد قیمت مرغ و فاصله حدود ۱۰ هزار تومانی نرخ مصوب با نرخ آزاد، مردم برای تهیه مرغ تنظیم بازاری مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی شده‌اند که نه تنها زیبنده نیست بلکه چنین تجمعاتی می تواند زنگ خطری جدی برای شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا باشد.

    گوشت کیلویی ۱۳۰هزار تومان را چنددرصد از مردم می توانند بخرند؟

    از مرغ که بگذریم باید گفت مدتی است دیگر افراد کمی وارد قصابی ها می شوند و تقاضای گوشت‌می کنند چراکه قیمت آن با سبد معیشت اکثر خانوارها همخوانی ندارد و خیلی ها ترجیح می دهند از آن فاکتور بگیرند و مایحتاج واجب تری را تامین کنند.

    مردی میانسال که فقط از دور قصابی و مشتریانش را نظاره‌می کند می گوید: وقتی قرار است ماهی حداقل ۲ میلیون اجاره خانه بدهد خانواده پنج نفری را تامین کند دیگر جایی برای خرید گوشت کیلویی۱۳۰ یا ۱۱۰ هزار تومانی باقی نمی ماند و درصد کمی شاید بتوانند اقدام‌به خرید آن کنند.

    عرض اندام حبوبات در بازار

    او ادامه می دهد: دیگر حتی کمتر می شود حبوبات هم خرید زیرا قیمت آنها هم رو به افزایش است بگونه ای که لوبیا کیلویی ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان شده است؛ نخود ۳۰ هزار تومان، لپه و عدس هم که ۲۹ هزار تومان و عملا امکان خرید اینها هم بطور مداوم‌وجود ندارد.

    مهدی کیوانی مقدم رییس صنف آجیل و خشکبار کرمان نیز درباره میزان افزایش قیمت خشکبار در سال جاری گفته است: با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگران، قیمت خشکبار تولید داخل حدود ۳۰ درصد و خشکبار وارداتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

    کمبود عرضه روغن

    روغن‌ هم از دیگر اقلامی است که تهیه اش‌ برای مردم دردسر ساز شده چرا که از اواخر شهریور امسال عرضه روغن جامد در بازار کم شد و کمتر از یک ماه بعد نیز این مشکل برای روغن مایع ایجاد شد. مشکلات ایجاد شده در حدی بود که براساس گزارش های رسیده از تهران و برخی شهرستانها یا به طور کل روغن در فروشگاه ها و مغازه ها نبود، یا با قیمت های بالاتر به بهانه کمیاب شدن فروخته می شد، یا اینکه پس از ایستادن در صف به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد!صفهایی که حتی هنوز هم در برخی مناطق همچنان برای خرید تشکیل می شود!

    البته از همان روزها نیز مسئولان مربوطه در این باره نظراتی مطرح و علت کمبود عرضه روغن را تحریم های ظالمانه، مشکلات ارزی و انتقال آن و عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام توسط بانک مرکزی اعلام کردند. حتی به این موضوع هم اشاره شد که به دلیل جو ایجاد شده در بازار برخی روغن می خرند و در خانه انبار می کنند و همین موضوع تقاضا را بالا برده است. اما چندی بعد شرکت بازرگانی دولتی از تزریق ۷۰ هزارتن روغن برای خانوار و صنف و صنعت خبر داد و دبیر انجمن صنفی روغن نباتی نیز اعلام کرد که این مقدار روغن بین کارخانه ها توزیع و پس از آن وارد بازار خواهد شد و آرامش به بازار بازخواهد گشت.

    اگرچه چندی بعد وضعیت عرضه روغن مایع در فروشگاه های زنجیره ای و بعد از آن در خرده فروشی ها بهتر شد و بازار به ثبات نسبی رسید اما گزارش ها نشان می دهد که هنوز برخی استان ها در تامین روغن مایع مصرفی خانوار با مشکلاتی مواجه هستند و به نظر می رسد هنوز وعده های داده شده در خصوص حل مشکل روغن مایع و جامد به طور کامل عملیاتی نشده و ضروری است که مسئولان مربوطه هرچه سریعتر نسبت به ایجاد ثبات در بازار مواد غذایی در روزهای پایانی سال اقدامات لازم را انجام دهند.

    کاش مسوولین بنشینند و فکری به حال مردم کنند

    آقای صادقی که حدود ۵۵ سال سن دارد و در یکی از سوپر مارکت های کرمان کار می کند؛ از اینکه مجبور شده است بعد از بازنشستگی به خاطر تامین هزینه های زندگی، شاگرد سوپری شود احساس سرخوردگی می کند و ضمن اینکه از افزایش بی رویه و بعضا ۱۰ برابری قیمت برخی اجناس کلافه است؛ می گوید: کاش مسوولین بنشینند و فکری به حال مردم کنند چرا که دیگر تحمل زندگی بااینهمه گرانیِ سرسام آور سخت شده است.

    لبنیات هم دارد از سفره ها حذف می شود

    او نگاهی به اجناس‌داخل مغازه می اندازد و بیشتر از هر چیزی از بالا رفتن قیمت لبنیات گلایه دارد و می گوید: مردم‌ لبنیات هم دیگر نمیتوانند مثل قبل بخرند وقتی قیمت های عجیب غریب  حک شده روی ماست و پنیر و… را می بینند. او ادامه میدهد  علاوه بر لبنیات اجناس دیگر هم شتاب قیمتی گرفته اند بطوریکه الان یک تن ماهی قیمتش به ۲۶ تا ۴۴ هزار تومان رسیده و یک کیلو قند با کیفیت متوسط ۱۶ هزار تومان شده و شکر هم کمیاب است و آزادش هم حداقل کیلویی ۱۲ هزار تومان است.

    صادقی می گوید: گاهی که مشتری هایمان را درمانده اما نیازمند می بینیم با قیمت کمتر اجناس را به آنها می دهیم تا دست خالی به خانه برنگردند چرا که این روزها گرانی و تورم چون تیغی برنده بر گلوی مردم قرار گرفته و زندگی را برای اکثریت افراد جامعه سخت و نفسگیر کرده است.

    شاید روزگاری می شد گفت: با اندک درآمدی می شود چرخ زندگی را چرخاند یا قناعت کرد اما حالا وضع به گونه ای شده است که وقتی وارد بازار می شوی از فرط گرانی سرت سوت می کشد و هرچه حساب و کتاب می کنی می ببینی اگر ذره ای بخواهی خارج از برنامه خرید کنی، در بقیه مخارجت حتما می مانی.

    دعای خیر برای کرونا!

    یکی از مشتری های آقای صادقی وارد گفتگو می شود و می گوید: خدا به کرونا خیر بدهد که وجودش باعث کم شدن رفت و آمدها و مهمانی ها شده و گرنه چطور میتوانستیم در این شرایطی که در سیر کردن شکم زن و فرزندانمان مانده ایم؛ سفره آبرومندی برای مهمانانمان هم بیندازیم؟!

    بالارفتن سن ازدواج و حقوق های ناچیزی که دردی از کسی دوا نمی کند

    او ازاینکه پسرش در سن ازدواج قرار دارد اما شرایط اقتصادی مناسبی برای ازدواجش  فراهم نمی شود نگران است و می گوید: فکر می کنید بااین قیمت ها دیگر بشود برای دخترهایمان جهیزیه بخریم وقتی یک قالی ۲ در ۳ قیمتش سر از ۵ میلیون در آورده است؟ آنهم در شرایطی که با وجود این فشارهای اقتصادی نمایندگان مجلس ۱۶ اسفندماه، حداقل حقوق کارمندان رسمی و پیمانی را در سال ۱۴۰۰، سه میلیون و پانصد هزار تومان تعیین کردند که نمی تواند جوابگوی هزینه های زندگی باشد و دردی از کسی  دوا کند.

    احضار دو وزیر موثر در بازار به مجلس

    هر قدم که بر می داشتی و با هر شهروندی که پای صحبت می نشستی از وضعیت اقتصادی حاکم و گرانی ها می نالید که آوردن همه این گلایه ها ممکن است خاطر خوانندگان را آزرده کند از اینرو صحبت از گرانی و مصداق های آن را نمیتوان بیش از این در این مجال کوتاه آورد و با توجه به شواهد امر می شود گفت: مشت می تواند نمونه خروار باشد.

    بنابراین ضمن صرف نظر از آوردن مصادیق بیشتر، لازم به ذکر است که تشدید موج گرانی کالاهای اساسی در هفته‌های گذشته و سریال نابسامانی بازار منجر شد که مجلسی‌ها دو عضو کابینه دوازدهم(وزاری صمت و جهاد کشاورزی) را برای ارائه گزارشی درباره وضعیت بازار و دلایل گرانی کالاهای اساسی به کمیسیون های صنایع، کشاورزی و اقتصادی مجلس فرابخوانند تا نابسامانی بازار با حضور آنها بررسی شود.

    باز هم وعده

    گفتنی است عباس قبادی معاون وزیر صمت ۲۳ اسفندماه‌ وعده داده است که از چند روز آینده انواع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله قند، شکر، روغن، مرغ و مخصوصاً میوه با حجم وسیع‌تر و بیشتری به بازار عرضه می‌شود.

    وضعیت اسف بار کشاورزان جنوب استان

    مضافا به تورم افسار گسیخته، وضعیت شهرستانهای جنوب استان هم‌ در پی طوفان و سرمازدگی و افت غیر متعارف قیمت پیاز اسف بار است.


    پایگاه خبری گلدشت کرمان
    با مجوز رسمی شماره ۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.