چهارشنبه _ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9723 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • کتابخانه عمومی علی ابن ابیطالب(ع) قلعه گنج در انتظار بهسازی

    شناسه : 21513 28 آبان 1399 - 17:42 ارسال توسط :
    کتابخانه عمومی علی ابن ابیطالب(ع) قلعه گنج که هم قدیمی است و هم فاقد بخش الکترونیکی، این روزها بدلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش مراجعات روبرو شده است و با توجه به قدمتش، به نوسازی و بهسازی نیاز دارد تا علاوه بر گرفتن جانی تازه، علاقمندان بیشتری را به خود جذب کند.
    کتابخانه عمومی علی ابن ابیطالب(ع) قلعه گنج در انتظار بهسازی
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان، هفته ی کتاب و کتابخوانی فرصتی می شود برای سر زدن به تنها کتابخانه ی عمومی قلعه گنج که نامش علی ابن ابیطالب(ع) است.

    کتابخانه ای در مرکز شهر که راه ورود به آن بلوار شاهد است. جایی که هر آنکس هوای پیاده روی به سرش بزند از جلو این کتابخانه رد می شود و می تواند اگر دلش بخواهد دقایق یا ساعاتی را با کتاب های متنوع موجود در آن بگذراند.

    جایی که به گفته ی مردم محلی منطقه، در سال ۱۳۷۳ یعنی دقیقا ۲۶ سال قبل در این شهرستان احداث گردیده و ساختمان آن واقع در کوچه ی هشتم بلوار شاهد است؛ کوچه ای عریض اما خاکی که سالها پیش جداولی برای کاشت گل و‌ گیاه در آن ایجاد کرده بودند تا چشم را بنوازد و بشود غذای روح هر عابر پیاده یا اهل کتابی که از آنجا می گذرد؛ اما حالا پر از زباله، خارو‌خاشاک و گیاهان خودرویی شده که سوهان روحی آزار دهنده برای هر بیننده ای است.

    وارد محوطه کتابخانه که می شوی درختان شمشاد اهوازی یا کن کارپوس آنقدر رشد کرده و بزرگ شده اند که مجالی به دیده شدن نمای ساختمان نمی دهند و فقط تابلو کتابخانه از لابه لای شاخ و برگ درختان، تلاش دارد خودش را نشان دهد.

    سمت چپ محوطه‌، جدول های رنگ و رو رفته ای به چشم می خورد که داخل آن سبزی و باقلا کاشته شده است.

    کمی آن طرف تر هم درختان نخل با خوشه هایی درهم فرورفته و خشک، و شاخه هایِ بلندِ خشکیده ای که از آن آویزان شده اند به چشم می خورد. درخت کُناری هم هست که نصف آن روی دیوار لم داده است!

    در این محوطه اثری از نیمکت و صندلی نیست و بنظر می رسد با کمی رسیدگی به حال و هوای خسته و کسل کننده محوطه بتوان فضای پرنشاطی را ایجاد کرد تا افراد بیشتری با رغبت و علاقه بیشتری پا به کتابخانه بگذارند و با جان و دل در میان قفسه های کتاب ها به جستجو و مطالعه بپردازند.

    از مسوول کتابخانه عمومی قلعه گنج که چرایی این وضعیت را جویا می شویم می گوید: بودجه ای برای بهسازی و حتی هرس کردن درختان نداریم و شهرداری هم مشارکتی ظاهرا نداشته و ندارد و نیم درصد فرهنگی هم چندین سال است که پرداخت نکرده است.
    امیر مصطفوی زاده سال ۱۳۶۲ و شهرستان کهنوج، گویا از سال ۱۳۹۲ که اداره کتابخانه های عمومی قلعه گنج از کهنوج مستقل شده است مسئولیت کتابخانه را بر عهده دارد.

    او می گوید: زیربنای ساختمان کتابخانه ی علی ابن ابیطالب قلعه گنج ۲۸۰ متر است و در سال ۱۳۷۳ تاسیس و به بهره برداری رسیده است و دارای دو سالن مطالعه ی مجزا برای خانم ها و آقایان است و سه هزار نفر عضو دارد‌ که از این تعداد در طول سال، ممکن است برخی یکبار و برخی دیگر ده بار و شاید بیشتر مراجعه کنند. و در مجموع اغلب کنکوری ها و دانشجویان به اینجا مراجعات بیشتری دارند.

    مصطفوی می گوید: در سال اخیر شمار مراجعه کنندگان نوجوان قلعه گنجی، افزایش داشته است.
    او ادامه می دهد: سالن های مطالعه تا قبل از کرونا و حتی تا ۱۰ روز پیش نیز همچنان باز بودند و پروتکل های بهداشتی در آنها کاملا رعایت می شد و مرتب کتب جدید و تالیف روز برای ما ارسال می شد؛ اما حالا متاثر از این ویروس منحوس شرایط قدری فرق کرده است و با کاهش مراجعات روبرو هستیم.

    مصطفوی می گوید: این کتابخانه در حال حاضر سه کارمند دارد؛ دو آقا و یک خانم که به صورت شیفتی آن را اداره می کنیم.

    او در رابطه با نوع کتب موجود در کتابخانه ی عمومی علی بن ابیطالب قلعه گنج می گوید: اینجا ده هزار نسخه کتاب دارد که اغلب آن ها در حوزه ی علوم انسانی و بیشتر با محتوای مذهبی، تاریخی، تاریخ ادبیات و رمان هستند و بعبارتی در حد امکانات و فضای کتابخانه کتاب داریم.

    او اضافه می کند: اگر چه بنیاد مستضعفان در حوزه ی کتابخانه ی عمومی قرار شده در دهستان رمشک یک ساختمان کتابخانه عمومی احداث کند؛ زمین آن هم تعیین و تحویل و حتی کلنگ زنی شده که چند روز قبل وقتی پیگیر این موضوع شدیم گفتند: در مرحله ی انتخاب و تعیین پیمانکار هستند؛ اما بنیاد مستضعفان در بهسازی ساختمان کتابخانه، اهدا کتب، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و یا خرید تجهیزات برای کتابخانه هیچگونه مساعدتی نداشته است.
    در شهر چاه دادخدا هم هیچگونه کاری برای احداث کتابخانه انجام نشده است و اخیرا بخشدار و‌ رئیس شورای شهر چاه دادخدا تقبل کرده اند زمینی برای ساخت کتابخانه اهدا کنند.

    مصطفوی در رابطه با مشکلات فعلی این مکان بیان می دارد:ساختمان کتابخانه قدیمی شده و بخشی از گچ سقف آن در حال ریزش است. تاسیسات آب و برق آن نسبتا خوب است اما دیگر عمر آن ها به اتمام رسیده و نیاز به رسیدگی دارد. ساختمان با معماری حدود سی سال قبل بنا شده و از استحکام لازم برخوردار نیست و بهتر است نوسازی و بهسازی شود.

    او از نوع ساختار و فضای درون آن ابراز نارضایتی می کند و می گوید: این شرایط جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان بویژه جوانان نیست. مخزن نگهداری کتاب کاملا پر شده و برای نگهداری کتاب با مشکل مواجه هستیم. این کتابخانه اصلا بخش الکترونیکی هم ندارد.

    “سمیه حیدری کهن” کتابدار کتابخانه ی عمومی علی ابن ابیطالب(ع) قلعه گنج که ۱۴ سال است در این مکان مشغول به فعالیت است در ادامه این گفتگو می گوید: بانوان بیشترین عضویت را نسبت به آقایان در کتابخانه دارند. کوچکترین عضو کتابخانه کودک شش ساله است و بزرگترین عضو هم خانم ۵۴ ساله ای.
    او بیان می کند که علاوه بر نشریات، کتب روانشناسی و آشپزی نسبت به سایر کتب متقاضی بیشتری دارند.

    حیدری کهن از برگزاری برنامه هایی برای تقویت و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بصورت سالانه مثل مسابقات قصه خوانی برای کودکان و نوجوانان و مسابقات نقاشی و نقد کتاب در بین بزرگسالان و مراجعه کنندگان سخن به میان می آورد و می گوید:
    حق عضویت برای افراد عادی پنج هزارتومان، برای دانش آموزان نیم بها و برای خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز رایگان است.

    او هم در پایان، از قدیمی بودن فضای داخلی ساختمان گلایه مند است با تاکید بر بهسازی و نوسازی کتابخانه برای ایجاد جذابیت و جلوگیری از دلزدگی صحبت هایش را به اتمام می رساند.

    گفتنی است با توجه به تصمیم‌گیری مسئولان از سال ۱۳۷۲، روز ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد. در ایران از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود.

    در گذشته کتاب‌ها به شکل لوح‌های گلی بودند اما به تدریج و با گذشت زمان شکل کتاب‌ها توسعه پیدا کرد چراکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری دیگر استفاده از کتاب‌های نخستین ضروری نبود و با اختراع پاپیروس تحول بسیار عظیمی در تاریخ کتاب ایجاد شد.

    از جمله فواید کتاب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • افزایش آرامش و کاهش استرس
    • تقویت ذهن و گنجینه لغات
    • پیشگیری از آلزایمر
    • داشتن خوب راحت
    • مقابله با افسردگی
    • افزایش آگاهی
    • تقویت حافظه
    • افزایش تمرکز
    • تقویت قدرت تحلیل
    • بهبود مهارت نوشتن و خواندن
    • تقویت قوه تخیل
    • توسعه تفکر انتقادی

    و در نهایت اینکه کتاب، غذای روح است و روح از کتاب زنده است؛ پس کتاب را نخوانید که بخوابید؛ کتاب را بخوانید که بیدار شوید./ادیب حیدری


    پایگاه خبری گلدشت کرمان 
    با مجوز رسمی شماره ۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.