سه شنبه _ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9713 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • مطالبه ای که تحقق آن به توسعه منطقه کمک خواهد کرد

    استقلال صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا در جنوب کرمان

    شناسه : 20893 12 آبان 1399 - 3:20 ارسال توسط :
    رصد فعالیتهای صدا و سیمای مرکز کرمان با فرض چشم پوشی از معایبی که در ادوار مختلف مدیریتی داشته است؛ نقاط قوت زیادی دیده می شود که قابل انکار نیست؛ اما نکته ای که به عنوان پاشنه آشیل این نهاد تلقی می شود عدم توفیق در ایجاد تعادل و توازن منطقی در شاکله استان است...
    استقلال صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا در جنوب کرمان
    پ
    پ

    پایگاه خبری گلدشت کرمان_ بختیار مجاز: بی شک رسانه بخصوص صدا و سیما عاملی است پر نفوذ در توسعه همه جانبه جامعه و عنصری نقش آفرین در ایجاد و ارتقاء فرهنگ عمومی.

    نقش این جعبه جادویی و به طور کلی رسانه ها در مهندسی افکار عمومی در دوران هر حاکمیتی مورد توجه بوده و همگان به تاثیر شگرف آن در بقا یا زوال حکومتها و نوع نگاه و نگرش مردم اذعان دارند.

    در این میان با رصد فعالیتهای صدا و سیمای مرکز کرمان با فرض چشم پوشی از معایبی که در ادوار مختلف مدیریتی داشته است؛ نقاط قوت زیادی دیده می شود که قابل انکار نیست؛ اما نکته ای که به عنوان پاشنه آشیل این نهاد تلقی می شود عدم توفیق در ایجاد تعادل و توازن منطقی در شاکله استان است که با یک بررسی اجمالی در پوشش برنامه های این رسانه، سهم جنوب استان که مشتمل بر هفت شهرستان و جمعیتی بالغ بر یک ملیون نفر می باشد ناچیز بوده و همیشه از طرف مردم مناطق مختلف این دیار مورد نقد و اعتراض قرار داشته است.

    برای مثال در برنامه صبحگاهی “صدای کرمان” در همین شنبه یعنی دهم آبانماه ۹۹با موضوع “فرهنگ “حتی یک مورد هم به فرهنگ و تمدن کهن جنوب استان کرمان اشاره نشد و غالبا در این برنامه به تعریف از فرهنگ و مصادیق آن بسنده شد؛ درحالی که مصادیق فرهنگی سایر مناطق استان بعضا به شکل اغراق آمیزی بولد و برجسته می شد و قس علیهذا که در این رابطه اگر نگوئیم تعمدی درکار بوده است؛ حداقل می توان گفت کج سلیقگی تهیه کننده به وضوح قابل لمس بود که چگونه در این برنامه، فرهنگ عمیق جیرفت و جنوب کرمان که نامش مرزهای بین المللی را درنوردیده؛ بیخ گوش مردمش توسط صدا و سیمای خودمان به حاشیه رانده و فراموش می شود؟

    در حالکیه صدا و سیما به خوبی به این واقعیت واقف است که کاوشهای علمی باستان شناسان از خاک زرخیز این دیار کهن، فرهنگ و تمدنی را بیرون کشید و به نمایش گذاشت که با قدمت چندین هزار ساله تمدن های بین النهرین، بابل، مصر و امثال آن را تحت الشعاع قرار داده و به مهد تمدن دنیا اشتهار یافته است.

    درکنار صدا و سیما نیز می توان از خبرگزاری ایرنا مرکز کرمان نام برد که به نظر می رسد به جنوب استان که بالغ بر ۲۱ سازمان و اداره کل مستقل دارد؛ نگاه جزئی و جزیره ای داشته و اخبار این سامان را تحت عنوان هر شهرستان در بخشهای حاشیه ای و کوچک خروجیِ خود، منعکس می نماید. و مشترکا این دو رسانه در بازتاب و انعکاس خدمات دولت دراین منطقه نمره خوبی کسب نکرده اند.

    لذا مختصات وگستره جغرافیایی جنوب، جمعیت، آداب و رسوم، گویش،خاستگاه و ده ها مورد مشترک دیگر با قابلیتهای بی بدیل انسانی، کشاورزی، معدنی و غیره ایجاب می کند تا رسانه ای باشد که بتواند پژواک قابلیتهای منطقه بوده و درکنار آن فریاد مردمِ به ستوه آمده از تبعیض و بی عدالتی را به گوش سنگین مسوولین کشور برساند.

    این منطقه علیرغم اینکه از نظر تنوع، مرغوبیت، و تولید محصول “قطب کشاورزی” کشور و”بهشت معادن” استان محسوب می شود در استانهای دیگر نا آشنا و مظلوم مانده و حتی بعضا پیرایه ها و جنبه های منفی نیز به فرهنگ و مردم سخت کوش آن منتسب می گردد.

    لذا انتظار می رود مسوولین وقت خاصه نمایندگان محترم جنوب جناب دکتر اعظمی و جناب شکراللهی این مطالبه عمومی مردم را در دستور کار قرار داده و برای تحقق آن تلاش نمایند.

    منتشر شده در شماره ۶۳۲ هفته نامه گلدشت

    پایگاه خبری گلدشت کرمان
    با‌مجوز رسمی شماره۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.