سه شنبه _ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9713 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • آب و برق رزق نداشته ی اهالی رزق آباد

    شناسه : 5866 16 بهمن 1395 - 13:17 ارسال توسط : نویسنده :  مهدیه شهسواری- المیرا اقتدار نژاد
    بعد از ظهر غبار آلود یازدهم بهمن ماه 1395 در پاسخ به درخواست آقای بامشاد عضو شورای اسلامی روستای رزق آباد به سمت جاده بلوک راه افتادیم . جاده ای که زندگی،باغ و مزارعِ مردمان روستایی اطرافش ،جلوه ویژه ای به آن بخشیده بود. جاده ای که...
    آب و برق رزق نداشته ی اهالی رزق آباد
    پ
    پ
    بعد از ظهر غبار آلود یازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ در پاسخ به درخواست آقای بامشاد عضو شورای اسلامی روستای رزق آباد به سمت جاده بلوک راه افتادیم . جاده ای که زندگی،باغ و مزارعِ مردمان روستایی اطرافش ،جلوه ویژه ای به آن بخشیده بود. جاده ای که دیگر جزئی از زندگی مردم شده است اما تا به حال با وقوع تصادفات مرگبار جانِ چند تن از عزیزانِ آن ها را گرفته است؛ جاده ای کم عرضِ وپرازدحام  که با سعه صدر ودل های وسیع و مهربان مردم آن در تضادی آشکار است .
     از روستاهای حاشیه مسیر گذشته و به سمت جاده فرعی روستا حرکت کردیم . حال و روز روستای محروم و همجوار رزق آباد در آستانه ی سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران،ما را به فکر سهم و حقِ روستاهای جنوب از توسعه و پیشرفت می اندازد که گاهی احساس می شود در کنار عمران وآبادی گسترده ای که در جای جای میهن اسلامی شاهد هستیم چرا باید در برخی مناطق؛ مردم غرق در محرومیت،با فقر وفلاکت دست وپنجه نرم کنند .
     
     اهالی روستا که از قبل و با هماهنگی شورا باخبر شده بودند در ورودی جاده به انتظار نشسته بودند و وقتی به آنجا رسیدیم به گرمی از تیم خبری صدای مردم روستای گلدشت  استقبال کردند و برای تهیه گزارش لحظه به لحظه تا پایان با ما  همراه بودند.
     یکی از مسائلی که طی سالیان اخیرزندگی مردم این روستای محروم را در مخاطره انداخته ، بحران کم آبی و نبود آب شرب است. از کشاورزی خبری نیست و خشکسالی و بی‌بارانی هرچه را بوده نابود کرده، حالا اهالی این روستا که روزگاری خود تامین‌کننده برخی  نیازهای شهر بوده‌اند به نان شب محتاجند. 
    « تاج دهقان پور » از ساکنان روستای رزق آباد ؛مادر شهید مراد دهقان پور به همراه تنی چند از اهالی اولین کسانی بودند که در ورودی روستا از ما به گرمی استقبال کردند و  از همان قدم اول ورود به آبادی ؛گلایه از فقر ومحرومیت شروع شد.
    رنج بی آبی
    این بانوی روستایی می گوید : اهالی رزق آباد  برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با طی کردن مسافت طولانی به روستاهای همجوار مراجعه می کنند و برخی نیز آب اشامیدنی مورد نیاز خودرا با مشکلات از شهر تهیه وبه روستا می آورند.
    کنیز دهقان پور خواهر شهید وجود املاح اضافی در آب روستا را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: اهالی این روستا به دلیل آب آشامیدنی ناسالم دچار بیماری های کلیوی و سایر بیماری شده اند که در اوج فقر و محرومیت باید هزینه های زیادی هم را برای درمان خود بپردازند.
    وی گفت: اهالی روستا از منبع آبی که برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته شده است از سرناچاری برای مصارف خانگی نیز استفاده می کنند.
    یکی دیگر از اهالی نیز می گوید: رزق آباد یک شهید تقدیم انقلاب کرده است  و بی توجهی به روستایی که تنها ۴۵ کیلومتر با مرکز شهر  فاصله دارد باید مایه شرمساری  برخی مسوولان باشد.
    حسن صدیقی با اشاره به اینکه زنان و کودکان روستای ما هر روز با دبه و گالن بر دوش این مسیر را برای تهیه آب آشامیدنی طی می کنند اظهار داشت: آبی که استفاده می کنیم وضعیت بدی دارد،
    این مرد روستایی ادامه می دهد: سخنم با مسوولان این است که بیایند از نزدیک مشکلات چندین ساله، وضعیت زندگی و معیشیت مردم را مشاهده کنند و بگویند که برای مردم محروم و مستضعف این منطقه چه کاری انجام داده اند.
    فقر و کمبود شدید امکانات
    حمید خواجه از بی توجهی و بی مهری مسوولان و برخی دستگاه های اجرایی استان به شدت گلایه کرد، و گفت: با گذشت بیش از ۳۸ سال ازعمر انقلاب اما اوج محرومیت، فقر و کمبود شدید امکانات ، در این روستا همچنان پابرجاست.
    یکی از ساکنان می گوید:چندین سال است که از موتور پمپ های کشاورزی  آب آشامیدنی خود را تهیه می کنیم که آبی غیر بهداشتی است .
    بامشاد می گوید: شورای روستا از طریق نماینده شهرستان در مجلس برای پیگیری مشکلات موجود  اقداماتی را انجام داده است اما از طریق نماینده محترم هم نتوانستیم تا کنون مشکلی را حل کنیم 
     او می گوید: در تابستان وضعیت آب آشامیدنی در روستا به مرز بحران می رسد و برای تامین یک تانکر آب باید رنج زیادی را متحمل شد .
    بی مهری مسوولین
    لیلا قانعی از بانوان زحمتکش این روستا نیز  از بی مهری مسوولان گلایه مند است و می گوید : اهالی این آبادی به دلیل نبود آب و امکانات رفاهی روستا را ترک و به شهر می روند که در صورت ادامه این روند تا چند سال دیگر کسی در روستا ماندگار نخواهد بود. 
    وی گفت: بسیاری از اهالی دام های خود را فروخته اند و در نبود آب ؛ عطای کشاورزی را نیز به لقایش بخشیده اند.
    حمیدیکی از جوانان روستا  می گوید آب آشامیدنی شور و هیچگونه آزمایش و کلرزنی از سوی مسوولان بر روی آن انجام نمی شود و به دلیل املاح اضافی  در آن مشکلات زیادی را برای اهالی این روستا بوجود آورده است.
    معضل مجوز چاه آب کشاورزی
    فلاح نژاد گفت: مشکل دیگری که داریم ندادن مجوز چاه آب برای کشاورزی است وی افزود :  جوانان یا مهاجرت می کنند، یا به دلیل عدم اشتغال بیکار هستند و برای معیشت زندگی در مضیقه شدید به سر می برند 
     یکی دیگر از اهالی روستا اظهارمی دارد : ما کشاورزان هیچ نتیجه ای از بیمه روستایی و بیمه کشاورزی نمی بینیم و پیگیر که هستیم جواب سربالا می دهند و پاسخ آنها قانع کننده نیست.  
    رحیم بامشاد عضو شورای اسلامی روستا می گوید: از همه مسوولین شهرستان و دست اندرکاران امر استدعا دارم در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل آب شرب روستا چاره ای بیندیشند . 
    افت ولتاژ برق
    یکی دیگر از مشکلات که تابستان و زمستان گریبانگیر مردم است افت ولتاژ برق است،یکی از اهالی می گوید : با توجه به گرمای زیاد هوا در فصل تابستان، برق روستا از ساعت های اولیه شب به بعد، جوابگوی نیاز اهالی روستاها نیست و نمی‌توانند از وسایل سرمایشی مانند کولرگازی استفاده کنند.
    به گفته قانعی ، روستای رزق آباد  یک ترانس دارد که مربوط به قبل از انقلاب است ، و برای کل روستا مورد استفاده قرار می گیرد که همین باعث افت فشار و ایجاد مشکلاتی برای روستا شده است.
    عباس که یکی دیگر  از جوانان ساکن این آبادی است نیز می‌گوید: برق این روستا  دارای مشکلات فراوانی است؛ زیرا ولتاژ برق آن قدر پایین می‌آید که تاکنون چندین دستگاه کولر آبی، گازی و یخچال سوخته و از رده خارج شده و هزینه های زیادی را روی دست اهالی می گذارد.
    روستای «رزق آباد» مدرسه و معلم ندارد
    مریم قانعی می گوید : بسیاری از دانش‌آموزان روستای رزق آباد  باوجود تمام سختی و مسافت دور به روستای قنات نو برای تحصیل مراجعه می‌کنند اما تعدادی هم نمی توانند ترک تحصیل می کنند . 
    قانعی گفت: اگر نیاز روستاها از فضاهای آموزشی تأمین نشود روستاها خالی از سکنه می‌شوند و روستائیان به شهر مهاجرت می‌کنند.
    نبود مراکز آموزشی کافی
    یکی دیگر از اهالی نیز اظهار می دارد : دانش‌آموزان دختر روستا به سبب نبود مراکز آموزشی در مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل می کنند .
    زهرا رئیسی می افزاید : آمد و رفت این روستا در فصل سرما و بارندگی  خیلی مشکل می شود به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان ترک تحصیل می کنند . 
    رئیسی با اشاره به اینکه از مسوولان و خیران مدرسه‌ساز تقاضا داریم برای رفع مشکلات آموزشی روستای رزق آباد چاره ای بیندیشند خاطرنشان کرد: خیلی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به تحصیل به سبب دوری مدرسه از روستا، از تحصیل محروم هستند که آن‌ها مثل همه دانش‌آموزان ایرانی حق‌دارند تحصیل کنند.
    بهداشت در این روستا زیر صفر است
    مشکلات کودکان و بزرگسالان روستا به زندگی و تحصیل ختم نمی‌شود. روستا خانه بهداشت ندارد تا رسیدن به اولین خانه بهداشت ساعتی راه است.
    بارها اتفاق افتاده که به خاطر عدم دسترسی به مرکز درمانی و دوری راه جان بیمار به مخاطره افتاده است  
    از گفته‌های برخی اهالی روستا چنین به نظر می‌آید که حتی امکانات حداقلی بهداشتی در این آبادی وجود ندارد..
    وی ادامه می‌دهد: اگر یکی از ما مریض شود یا زنی بخواهد وضع حمل کند، همراهانش مجبورند تا با مشکلات زیاد  او را به شهر برسانند که این امر جدای از به خطر افتادن جان بیمار، هزینه زیادی در پی دارد.
    یکی از جوانان در این رابطه می‌گوید: هزینه انتقال بیمار به بیمارستان یک چیز است و در خطر بودن سلامتی او تا رسیدن به بیمارستان، مسئله دیگر!
    نبود راه و امکانات پزشکی
    یکی از بانوان روستایی در ادامه گفت: هر وقت موعد انتخابات می‌شود؛سری می زنند و وعده ای  می دهند و بعد از انتخابات همه چیز تمام می‌شود. ما راه و جاده نداریم به همین دلیل  در طی سال یکی دو نفر به خاطر نبود راه و نرسیدن به بیمارستان جانش به خطر می افتد. 
    سایر مشکلات روستا
    گفتنی است در این دیدار اهالی روستا بجز مشکل  آب آشامیدنی،برق، به مشکلات دیگر خود از جمله منابع طبیعی، نبود طرح هادی روستا، اشتغال جوانان، مهاجرت جوانان، عدم بهره مندی از بیمه کشاورزی، نبود تعاون روستایی، عدم مجوز چاه آب برای مصارف کشاورزی و …اشاره کردند
    اهالی روستای رزق اباد  در پایان امیدوار بودند که مسوولان برای رفع مشکلات روستا قدمی ولو کوچک بردارند.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.