چهارشنبه _ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9723 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • در پی افت شدید قیمت خیارسبز در جنوب استان

    خیارسبز و شانس سیاه

    شناسه : 8372 15 بهمن 1398 - 21:38 ارسال توسط : نویسنده : حامد امیری
    در پی افت شدید قیمت خیارسبز در جنوب استان کرمان طی هفته‌های گذشته، برطبق رسالت ذاتی برآن شدیم تا به چند و چون‌موضوع و ریشه یابی علل آن بصورت میدانی بپردازیم تا شاید بتوانیم به مرتفع کردن مشکل ِ کشاورزان، این قشرِ زحمتکش کمک کنیم.
    خیارسبز و شانس سیاه
    پ
    پ
     در پی افت شدید قیمت خیارسبز در جنوب استان کرمان طی هفته‌های گذشته، برطبق رسالت ذاتی برآن شدیم تا به چند و چون‌موضوع و ریشه یابی علل آن بصورت میدانی بپردازیم تا شاید بتوانیم به مرتفع کردن مشکل ِ کشاورزان، این قشرِ زحمتکش کمک کنیم.
    در این زمینه اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب کرد پایین تر بودن قیمت فعلی این محصول، به نسبت بدترین قیمت فروش سال گذشته است؛ آنهم در حالی که با افزایش هزینه‌های ۲ الی۳ برابری کاشت، داشت و برداشت مواجه هستیم.
    تفاوت قیمت چند برابری
    پای صحبت کشاوران که می نشینیم با ابراز نارضایتی نسبت به وضعیت موجود، ضمن تقاضای حمایت از دستگاه‌های مربوطه به ارائه ی پیشنهاداتی می پردازند و بدنبال پاسخ برخی سوالات خود هستند مثلا  چرا درحالیکه یک شیشه خیارشور پایینتر از یک کیلوگرم وزن دارد اما قیمت آن برای مصرف کننده گاهی تا دوازده برابرِ قیمتی است که از آنها خریداری میشود؟ یا چرا محصولشان توسط این نهادها خریداری و مستقیماً به این کارخانه‌ها ارسال نمیگردد؟
    ورود و توزیع بذرهای تقلبی
    یکی از کشاورزان بنام “خدامراد سلیمی” نیز علاوه بر اینکه از عدم اطلاع‌رسانی و یا اطلاع‌رسانی ضعیف این نهاد‌ها در زمینه میزان کشت گلایه‌مند است؛ از ورود و توزیع بذرهای تقلبی در بازار شکایت دارد و می گوید: بذر تقلبی بدترین ضربه ممکن را به یک کشاورز می زند زیرا کشاورزِ از همه‌جا بی‌خبر باخرید بذر، هرآنچه دارد و ندارد را هزینه میکند و دقیقا زمانی که بایستی محصول خودرا برداشت کند متوجه فاجعه ی جعلی بودن بذر میشود و دستش با کلی قرض و بدهی و محصولی که قابل عرضه به بازار نیست؛ در حنا‌ می ماند.
    عدم دریافت بذر یارانه ای
    موضوع دیگری که اسباب نارضایتی کشاورزان ‌را فراهم کرده، عدم موفقیت در دریافت بذر یارانه ای است و ذهنشان با این ابهام‌ مواجه است که چرا باوجود نام‌نویسی در مراکز خدمات روستایی خود جهت دریافت این نوع بذر که با ارز دولتی تهیه می شود موفق به دریافت آن نمی شوند و مجبور هستند همان بذر را در بازار آزاد با ۳برابر قیمت تهیه کنند؟ و اینجاست که ذهنشان درگیر این موضوع می شود که در این شرایط بذر‌های دولتی به دست چه کسانی می رسند وقتی به دست آنها نمی رسد؟!
    متحمل شدن زیان های هنگفت
    یکی دیگر از کشاورزان بنام “ولی محمد سهرابی” با بیان اینکه فروش خیارسبز با قیمت پایین تر از ۲ هزار تومان در هر کیلو ضرر است؛ می گوید: طی هفته‌های اخیر بطور متوالی با فروش هرکیلو ۱۰۰۰تومان بطور متوسط،  در هرکیلو ۸۰۰ت الی ۱۰۰۰تومان ضرر کرده اند و درنتیجه زیان هنگفتی را متحمل شده‌اند.
    در بازدید میدانی که ۱۱بهمن توسط خبرنگار گلدشت از بازار این محصول انجام شد؛ قیمت انواع خیار به شرح ذیل بود:
     خیار رویال بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰تومان، خیار خط‌دار ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰تومان، و خیار خاردار نیز تقریباً ۴ هزارتومان و خیار اصطلاحاً زمینی ۶۰۰تومان.
    عرضه بیش از تقاضا
    وقتی وضعیت میدان تره‌بار شهرستان جیرفت هم مورد رصد قرار گرفت؛به ظاهر بارگیری خیارسبز خوب و مرتب انجام میشد و خریداران نیز فعال بودند اما قیمت‌ها پایین بود، و این خود جای سوال داشت و می شد استنباط کرد  عرضه این محصول در حال حاضر بیشتراز تقاضا باشد.
    چالش وجود دلال ها
    کشاورزان نیز مثل همیشه از وجود دلالان این حوزه، بسیار نگران بودند و به آنها اعتراض داشتند‌‌‌ اما پای صحبت دلال ها هم که می نشستیم چندان راضی نبودند و‌ حرف‌هایی برای گفتن داشتند و از کمبود ماشین های باربری سنگین در منطقه و درنتیجه آن افزایش کرایه‌ها سخن به میان آوردند و گفتند با خرید محصول کشاورزان در واقع ریسک بسیار بالایی را با توجه به اوضاع بی‌ثبات بازار می پذیرند و ممکن است اگر بخت با آنها یار نباشد، اصل سرمایه‌ اشان را هم ازدست بدهند.یا به سرنوشت برخی از دوستان خود که به واسطه‌ی افتادن در دام کلاهبرداری ها بطور کامل ورشکست شده‌اند؛ دچار گردند.
    کمبود گازوئیل در جنوب استان
    رانندگان وسایط نقلیه سنگین به عنوان یک پای دیگر این موضوع نیز از وضعیت کمبود سوخت گازوئیل درجنوب استان، نسبت به سایر شهرها اظهار تاسف کردند و گفتند: دراکثر موارد در جنوب استان مجبور به خرید گازوئیل آزاد با نرخ‌ بالای ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰تومان شده‌ا‌ند که همین امر باعث کمبود ماشین باری در جنوب استان شده است.
    همچنین کمیسیون های دریافتیِ گران تر از تعرفه تعیین شده توسط دفاتر پایانه‌های باربری را مزید برعلت افزایش کرایه ها دانستند، بگونه ای که گویا دفاتر باربری پایانه بار بایستی ۱۴٪ کل مبلغ کرایه را دریافت کنند اما در عمل بعضاً تا ۲۰٪ هم رسیده است.
    پای صحبت های ریئس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان
    همه آنچه در بالا به آن‌پرداختیم‌ و مسائل مرتبط با آن‌‌باعث شد پای صحبت های ریئس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان هم بنشینیم و توضیحات وی و برنامه های سازمان را در این رابطه جویا شویم.
    دکتر برخوری با بیان اینکه خرید تضمینی درابتدای هرسال توسط شورای اقتصادی تعیین می شود و عموماً شامل کالاهای اساسی می‌شود؛ گفت:این امر دراکثر موارد نیز فقط بخشی از ضرر کشاورزان را جبران میکند و تقریباً حدود ۳۳٪ قیمت تمام شده برای کشاورزان تعیین قیمت و خریداری  می شود که با قیمت بازار امروز این طرح پاسخگو نخواهد بود، کما اینکه خیارسبز جزو اقلام اساسی هم نیست.
    وی ادامه داد: کشاورزان امروز با این قیمت‌ها نه ضرر کرده‌اند و نه سودی بدست خواهند آورد و اصطلاحاً برایشان سربه‌سر شده است  که این کاهش قیمت به تعبیر برخی کشاورزان به بداقبالی و شانس سیاه خیارکاران انجامیده است.
    برخوری گفت: ما تلاشهای زیادی جهت صادرات این محصول به عراق نمودیم؛ حتی جلساتی با مریم طاها معاون رایزن بازرگانی سفیر عراق در ایران ، برگزار کردیم اما متاسفانه کشور عراق بر ممنوعیت واردات پافشاری و این جلسات ما به نتیجه دلخواه ختم نشد.
    وی افزود‌:اما خیارسبز  خاردار در پی مکاتبات و پیگیری این سازمان با کشور روسیه درحال‌حاضر دارای قیمت نسبتاً مناسبی است؛ خیار زمینی هم نیز به واسطه‌ی عدم استقبال سایر کشورها بدون بازار است و طبعا قیمت پایین‌تری دارد که این نیز به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.
    وی افزود: محصول امسال جیرفت به واسطه‌ی تغییر شرایط آب و هوایی، تغییر و افزایش میزان کشت در سایر استانهای کشور، مصادف شده با تولید استان‌های یزد، اصفهان وغیره و این نیز ازجمله دلایل افت قیمت خیار است.
    وی بیان داشت: از ابتدای امسال نیز بارها اطلاع‌رسانی کردیم که کشاورزان با خرید از فروشگاه های معتبر و اخذ فاکتور، احتمال خرید اجناس تقلبی را کاهش دهند و حتی درصورت اثبات تقلبی بودن بذر، کلیه خسارت های خود را نیز مطالبه کنند.
    رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان با بیان اینکه بذر خیار با ارز آزاد وارد شد و یارانه‌ای نبود گفت: فقط بذرهای پیاز و گوجه یارانه‌ای بودند که در سال‌های گذشته نیز عرف بود واردکننده مابالتفاوت  ارز آزاد را به بانک مرکزی واریز میکرد و با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش میرساند‌.
    وی افزود: سازمان با هدف کمک به کشاورزان با حضور کلیه دستگاه‌های نظارتی بذرها را در مراکز خدمات توزیع و بین کسانی که سابقه کشت این محصولات را داشتند عادلانه تقسیم کرد.
    برخوری در پایان بیان داشت: طبق مصوبه هیئت دولت و تنظیم بازار، مجوز واردات و صادرات از وزارت جهاد کشاورزی گرفته و به وزارت صمت واگذار گردیده و در حیطه وظایف سازمان صمت قرار گرفته اما از آنجایی که کشاورزان را از خود میدانیم و دغدغه‌ ی آنها برایمان مهم است، تمام تلاش خود را در این‌زمینه برای کمک به آنها می کنیم.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.