پنج شنبه _ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 9 ذو القعدة 1445 Thursday, 16 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9728 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • خودنماییِ برخی عاملانِ انتقالِ کرونا، بر پیشانی شهرکرمان / مسئولین از حاشیه شهر غافل نشوند

    شناسه : 10081 27 اسفند 1398 - 14:56 ارسال توسط :
    اگر چه روزهای پایانی سال برای برخی در هراسِ شیوع و گسترش کرونا و پناه بردن به خانه نشینی می گذرد اما برای برخی دیگر که گویی هنوز این خطر را جدی نگرفته اند؛ همان ماهِ اسفندِ دلچسبِ سال های قبل است که می شود روی آن حساب کرد و پابه پایش تا بهار رفت و رسید.
    خودنماییِ برخی عاملانِ انتقالِ کرونا، بر پیشانی شهرکرمان / مسئولین از حاشیه شهر غافل نشوند
    پ
    پ

    پایگاه خبری گلدشت کرمان- زهرا طاهری: اگر چه روزهای پایانی سال برای برخی در هراسِ شیوع و گسترش کرونا و پناه بردن به خانه نشینی می گذرد اما برای برخی دیگر که گویی هنوز این خطر را جدی نگرفته اند؛ همان ماهِ اسفندِ دلچسبِ سال های قبل است که می شود روی آن حساب کرد و پابه پایش تا بهار رفت و رسید. شاید تصورشان این است که بیماری فقط برای دیگران است و سراغ آنها نخواهد آمد.

    سالم ماندن و آلوده نشدن

    اگر در این روزها قدری به خود آمده باشیم می دانیم وقتی که بهار از پس گردش ایام راه خودش را برای رسیدن به فروردین در هر شرایطی پیدا می کند؛ ما آدم ها هم باید بتوانیم راه خود را برای سالم‌ ماندن و آلوده نشدن پیدا کنیم؛ راهی که میسر نخواهد شد مگر با رعایت اصول و توصیه های بهداشتی و ماندن در خانه و جدی گرفتن خطر کرونا ویروس.
    کرونایی که مدام با گرفتن‌ جان آدم ها در جهان، در حال هشدار دادن به تک تک ماست و اگر آن را آنگونه که باید جدی نگیریم؛ ‌با شرایطی مواجه می شویم که دیگر حتی امکانات پزشکی کشور نیز جوابگو نخواهد بود و می شود آخرین نوروز قرنی که به یک فاجعه انسانی تبدیل می گردد.

    آخرین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا

    پس اگر قدری واقع بین باشیم و منطقی، قید هر گونه سفری را می زنیم و حتما می پذیریم نوروز امسال «دوست داشتن» در ندیدن و نرفتن است؛ زیرا این ویروس آنقدر به سرعت پیش می رود که تا کنون(یکشنبه ۲۵ اسفندماه)، ‌۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر را در کشور آلوده و ۷۲۴ نفر را هم به کام مرگ کشانده است و سهم مبتلایان استان کرمان از این‌آمار فعلا ۸۴مورد با ۱۰ فوتی بوده است‌.

    معضل کمبود اقلام بهداشتی

    متاسفانه یکی از پیامدهای هراس اجتماعی کرونا، هجوم مردم برای تهیه کالاهایی چون ماسک، داروهای شیمیایی و گیاهی تقویت‌کننده ایمنی بدن، دستکش یکبار مصرف، الکل سفید، ژل ضد عفونی و نظایر آن است که در نتیجه، چنین کالاهایی به یک‌باره، کمیاب و قیمت‌های آنها بشدت افزایش می یابد.و از طرفی زنگ بی رحمانه ی احتکار دربین افراد سودجو به صدا در می آید.

    و اینگونه می شود کارگاه های تولید ماسک و خط های تولید برخی اقلام بهداشتی مثل محلول ضدعفونی کننده با توجه به حساسیت موضوع و نیاز جامعه راه می افتاد. اینکه تا عرضه ی این تولیدات چه بر سر افراد جامعه می آید خود حکایت دیگری است که دراین‌مقال نمی گنجد.

    بر طبق اخرین اطلاعات گزارشگر پایگاه خبری گلدشت کرمان،رییس سازمان صمت استان‌ در جلسه تنظیم بازار ۲۴ اسفندماه در رابطه با این موضوع، خبر از رسیدن ظرفیت تولید ۵۰ هزار ماسک در روز داده است که بایستی منتظر بود تا دید همه چیز طبق برنامه ریزی ها و گفته های مسوولین‌ذیربط استان پیش می رود یا خیر؟و این اقلام بموقع بدست مصرف کنندگان می رسد یا خیر؟

    کرونا و آسیب های اقتصادی

    تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد و از رونق افتادن کسب و کارها و حال بد این روزهای هیچکداممان را هم اصلا نمی شود منکرشد اما چه می شود کرد وقتی پای جانِ خودمان و دیگران در میان است و شاهد سیر صعودی ابتلا به این بیماری و افزایش تعداد افرادی که در بخش‌های ایزوله بیمارستان‌های مختلف کشور من جمله کرمان بستری می‌شوند؛ هستیم.

    طبق رصدهای انجام شده بازار قدیم‌کرمان یا همان قدمگاه یکی از جاهایی است که بیشتر از سایر قسمت های شهر در این روزهای کرونایی نبضش چون قبل میزند و پای صحبت هرکدام از فروشنده هایش هم که بنشینی غم نان و پر کردن شکم خانواده هایشان را دارند. بساط حراجی شان همچنان پهن است و چشمشان به جهت مسیر همه کسانی است که وارد بازار می شوند. بااینکه بیشتر از دستکش و ماسکی که ندارند، دلنگران فروششان هستند،گهگاهی هم حواسشان پرت کسانی می شود که با ماسک و دستکش وارد بازار می شوند. در عمق نگاهشان اضطراب مبتلا شدن را میتوانی ببینی اما چه فایده وقتی هیچ تلاشی برای آلوده نشدن نمیکنند.

    چند کارگر روز مزد دور برخی میادین شهر مثل الغدیر و کمربندی هم که به امید لقمه نانی بیرون آمده بودند؛ آدمی را به فکر فرو می بُردند.چرا که این اوضاع در میان این اقشار جامعه شاید بدین معنابود که در خانه‌ماندن برای آنها که درآمدی ثابت و ماهانه‌ندارند و کم بضاعت هستند چندان توجیهی ندارد حتی اگر به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود.

    راننده های تاکسی های شهری و بین شهری هم که این روزها غصه دار کم شدن مسافر و طرح زوج و فرد هستند؛ از سرناچاری و بی پروا کار کردن را به در خانه ماندن ترجیح میدهند.آنها و همه کسانی که کنارهم سوار تاکسی ها می شدند و می رفتند نگرانی ام را برای انتشار ویروس دوچندان می کردند.

    مرد مسن مظلومی که نبش بلوار جمهوری کنج مغازه بسیار کوچکش کز کرده بود و ماسکی نیمه جان بصورت داشت و حتی قادر به پاسخ دادن نبود هم، گویا غم نان در این واویلای کرونا ازخانه بیرون کشانده بود. راستش کم نیستند آدمهای درمانده ای که نداری به جیبشان چنگ انداخته و ناچارشان کرده گوش شنوایی برای شنیدن هشدارهای این روزها نداشته باشند که شرح همه آنها شاید در حوصله خوانندگان عزیز نگنجد اما به گمانم مشت می تواند نمونه خروار باشد. قصدم توجیه و موجه جلوه دادن رفتار اجتماعی این آدمها نبوده و نیست اما‌ شاید بتوان‌گفت‌اینان‌ بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرده اند…

    و وقتی در خبرها می خوانیم بخشنامه‌ی بانک مرکزی مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده و قهوه خانه ها و موارد مشابه؛ مراکز مربوط به گردشگری همچنین حمل و نقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز تولید و توزیع پوشاک و مراکز تولید و توزیع کیف و کفش؛ مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی را نیز به عنوان رسته‌های شغلی به حساب آورده که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند؛ دیگر می مانی چه بگویی …

    با این تفاسیر دولت و مسوولین بایستی بفکر جبران این ضررها باشند تا مردم بتوانند به روال عادی زندگی و کسب و کار برگردند.

    ۸۰ درصد افراد مبتلا علامت دار نیستند

    این روزها خطر آنقدر جدی است که مسئولان بهداشتی کشور و استان بعناوین مختلف پی در پی هشدار می‌دهند که” شهروندان در مکان‌های شلوغ حاضر نشوند و با ماندن در خانه‌هایشان زنجیره گسترش بیماری را قطع کنند”. یا مرتب تاکید می کنند فاصله استاندارد با اطرافیان حداقل ۱.۵ متر است و تا میتوانید این فاصله را حفظ کنید و توصیه هایی از این دست، تا بیشتر پی به حساسیت موضوع ببریم.

    اکیپ‌های سیاری هم که به میدان می آمده اند تا از پشت بلندگو‌ مرتب به‌مردم هشدار دهند؛می تواند نشان دهد تا کجا وارد فاز خطر شده ایم؛ زیرا برطبق بررسی های انجام شده ۸۰ درصد افراد مبتلا علامت دار نیستند و بی آنکه خودشان بدانند و بخواهند؛ می توانند انتشار دهنده این ویروش باشند.

    هیچ تضمینی وجود ندارد به بلای استان های آلوده دیگر دچار نشویم/ به داد خودمان برسیم

    در ستاد مدیریت این بیماری در استان هم بجد مصوباتی اعلام‌می شود که ضمن تاکید بر لزوم انجام آنها،‌ هشدار برخورد جدی با خاطیان هم داده می شود. و وقتی دکتر رشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۲۱ اسفند در جمع خبرنگاران هشدار می دهد علیرغم اقدامات انجام شده برای کاهش و جلوگیری از شیوع ویروس، تضمینی وجود ندارد وضعیت شیوع کرونا در استان مانند استان های آلوده دیگری چون قم، تهران، مازندران و گیلان نشود؛ چرا که کنترل این وضعیت به رفتار مردم بستگی دارد؛ این یعنی باید خودمان به داد خودمان برسیم و خطر این ویروس را جدی تر بگیریم.

    تخطی نکنیم

    ضدعفونی اماکن مختلف شهر توسط شهرداری و یگان ویژه، تعطیل کردن مدارس و دانشگاه ها، حتی نماز جمعه و کنترل و ایجاد محدودیت در ورودی های استان، هرکدامشان با هدف حفظ سلامتی افراد جامعه انجام شده است.حالا در این بین هر کداممان‌ از آنچه که به آن موظف شده ایم بنوعی تخطی کنیم؛ قطع به یقین به خودمان و دیگران آسیب های جبران ناپذیری را خواهیم زد.

    بفکر سلامتی کارکنان بانکها و ادارات باشیم

    متاسفانه در شرایطی که مکررا به ماندن در خانه توصیه می شود؛ کارمندان‌بانکها و ادارات همچنان‌ لابد به حضور در محل کار هستند و حتی در این روزهای باقی مانده از سال خبری از تعطیلی آنها نیست و مراجعات غیر ضروری به این مکان ها منجر به آسیب پذیری بیشتر و افزایش اضطراب در بین کارمندان آنها شده است و سبب گردیده در این روزهای پر التهاب،حداقل احساس آرامش از این قشر گرفته شود. می طلبد قدری بیشتر به فکر سلامتی آنها باشیم‌و از انجام‌ اموراتی که می شود کمی بعدتر هم به آنها پرداخت صرفه نظر کنیم.

    ایده پردازی ساده و بارزش ثبت اسناد کرمان‌ در شرایط کرونایی

    هرچند این محیط ها کماکان ضدعفونی هم می شوند و بعضا چون اداره ثبت اسناد و املاک استان ؛ با راهکارهای پیشگیرانه یِ ساده وهشدار دهنده؛ به مراجعه کنندگان شان تلنگر می زنند تا بیشتر مراقب سلامتی خود و دیگران‌باشند؛ اما این دلیل نمی شود از رعایت حال کارمندان آنها غافل شویم.

    تبعات کژرفتاری های خطرناک

    دستکش ها، دستمال ها، ماسک ها، رسیدهای بانکی، زباله های رها شده در سطح شهر و… حکایت از ردپای افرادی دارد که ظاهراً سعی می کنند به نکات بهداشتی توجه نمایند؛ اما عملا خلاف آن را انجام می دهند و باید گفت: بروز چنین کژ رفتاری های خطرناکی نه تنها مانع گسترش ویروس نمیشود بلکه عامل انتقال بیماری به دیگران می شود.

    مسئولین از حاشیه شهر غافل نشوند

    علاوه بر این در این وضعیت ،جولان متکدیان و زباله گردهای غافل از خطر کرونا که بر پیشانی شهر کرمان خودنمایی می کنند نگران کننده است و امیداوریم تا دیر نشده فکری بحالشان شود‌.همچنین مسوولین از حاشیه شهر و معتادین کارتن خوابش غافل نشوند چرا که بقول ایسنا، آنجا کسی کرونا را نمیشناسد.

    نفس پزشکان و پرستاران را بیشتر از این نبریم

    چهارشنبه سوری هم ‌که دارد از راه می رسد و پس از آن آخرین پنج شنبه سال و زیارت اهل قبور که علیرغم اعمال محدودیت های لازم برای آنها و کنترل رفت و آمدها‌ ممکن است بعضا زمینه ساز افزایش آمار مبتلایان و سخت تر کردن کار پزشکان و پرستارانی باشد که این روزها‌ شاید خستگی نفسشان را بریده باشد اما دم در نمی آورند.
    دکتر شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در نشست های خبری روزانه خود موکدا از مردم می خواهد موضوع را جدی بگیرند و درخانه بمانند تا ازاین بحران عبور کنیم.

    بخاطر قلب کوچک کودکان و دل رنجور سالمندان رعایت کنیم

    حالا که این ویروس به هیچکس رحم نمی کند و پیر و جوان ‌نمی شناسد بیایید بخاطر قلب کوچک کودکان و دل رنجور سالمندان قدری بیشتر مراقب باشیم چرا که کرونا برای مهار نیاز به همراهی اجتماعی و عمومی دارد.

    بعد از رفتن کرونا آدم های دیگری خواهیم شد

    حتما همه ما بعد از رفتن کرونا آدم های دیگری خواهیم شد؛ آدم هایی که این ویروس با همه بدی هایش درس های تازه ای را برای زندگی کردن به ما آموخته است.درس هایی که شاید پیش از این حاضر نبودیم برای تجربه کردنش بهایی بپردازیم و از میان آنها بی شک شکرگزار بودن، قدر دانستن نعمت سلامتی و آزادی را هرگز فراموش نخواهیم کرد‌ و از یاد نخواهیم برد برای دیدن و در آغوش کشیدن عزیزانمان چقدر انتظار کشیدیم.

    امید که بتوانیم صبوری بخرج دهیم و این روزها را درخانه بمانیم و رعایت حال همدیگر را کنیم تا مانع آسیب رساندن به خودمان و دیگران شویم.

    مراجعه به سامانه مشاوره ۱۹۰ و خودارزیابی الکترونیکی

    گفتنی است سامانه‌ی پاسخگویی و مشاوره‌ی ۱۹۰ ویژه کرونا ویروس که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان راه‌اندازی شده است؛کارشناسان آن روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به سوالات مردم پاسخ گفته و راهنمایی لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهند.
    همچنین شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir و تکمیل پرسشنامه موجود خودارزیابی الکترونیکی انجام دهند.

    تصاویری دیگر از روزهای کرونایی شهر کرمان در استانه سال نو

    منتشر شده در شماره ۶۱۳ هفته نامه گلدشت به تاریخ ۹۸/۱۲/۲۵

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.