سه شنبه _ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9714 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • رحیمی نیا مدیر کل منابع طبیعی خبر داد:

    کاداستر ٩٩ درصد اراضی ملی در جنوب کرمان

    شناسه : 43929 13 شهریور 1402 - 8:23 ارسال توسط :
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: کاداستر ٩٩ در صد اراضی ملی در جنوب کرمان شامل٣۶٨٣٠٠٠ هکتار انجام شده است.
    کاداستر ٩٩ درصد اراضی ملی در جنوب کرمان
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان دوازدهم اردیبهشت ماه جاری، نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان و معاونین وی با خبرنگاران و اصحاب رسانه درسالن اجتماعات این اداره کل برگزار گردید.

    در این نشست، رحیمی نیا مدیر کل منابع طبیعی جنوب ضمن تسلیت اربعین حسینی؛ خبرنگاران را چشم بینای جامعه توصیف نمود و نقش آنها را در ارتقاء جامعه و تنوير افكار عمومي مهم و سرنوشت ساز دانست.

    رحيمي نيا در بيان اقدامات انجام شده هشت ماه تصدی خود در اداره كل منابع طبيعي جنوب كرمان گفت: وسعت جنوب استان ۳۸۵۰۰۰۰هکتار است که از این مقدار سه میلیون و ششصد و هشتاد و سه هزار هکتار آن اراضی ملی است و کاداستر ۹۹درصد آنها انجام شده و سند تک برگ دولتی اخذ گردیده است.

    وی با بیان اینکه تعداد معدودی از پلاک ها که مشکل حقوقی دارند جا مانده اند؛ افزود: از سطح اراضی مذکور، ۴۸۳هزار هکتار شامل جنگلهاست که به دو ناحیه رویشی ایران تورانی و ناحیه خلیج فارس عمانی تقسیم می شود.

    ناحیه ایرانی تورانی بخش ییلاق ساردوئیه و جبالبارز که پوشش گیاهی بنه،بادام،نسترن،انارشیطان،گیاهان داروئی،آلاله وامثال آن دارند وبیشتر جنگل ها در ناحیه رویشی ایرانی تورانی است که به علت بارش باران و ذخیره برفی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی اهمیت فوق العاده ای دارد. بخش رویشی خلیج فارس عمانی، شهرستانهای جنوبی است که منطقه قشلاقی می باشد و ذخیره درختی آن کنار،کهور،کسور،گز و گونه نادر گز روغنی است که در زیر دامنه مارز و کوه رمشک وجود دارد.

    مدیر کل منابع طبیعی افزود: در طرح جنگل که از سال گذشته مطرح شده، طرح کاشت مردمی یک میلیارد اصله درخت در سطح کشور ۲۵۰ میلیون اصله در سال است و سهم جنوب استان کرمان طی چهار سال هر ساله ۵ میلیون اصله نهال است.

    وی بیان داشت: مشکل پیش روی برای انجام این مهم در اداره کل منابع طبیعی فراهم نبودن زیر ساخت ها و نهالستانها بود؛ از اینرو بهسازی نهالستانها در دستور کار قرارگرفت.
    رحیمی نیا گفت: ظرفیت یکی از نهالستانهای جیرفت از ۲۲۰هزار اصله بود به ۴۵۰هزار اصله افزایش یافته است که برای محقق شدن این اصل مهم جنگل کاری، از فضای اداری اداره کل نیز استفاده شده تا نهال در خود جنوب تولید شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر در جیرفت ۱۰نهالستان وجود دارد که ۲مورد آن دولتی و ۸ مورد دیگر مربوط به بخش خصوصی شرکت تعاونی ها است؛ و سه میلیون اصله تولید شده که تا پایان سال به رقم مد نظر خواهیم رسید؛ گفت: بحث تولید نهال ۲۰ درصد انجام کار، ۱۰درصد کاشت و بحث عمده ۷۰درصد است که نگهداری و مراقبت از نهال است.

    رحیمی نیا خاطر نشان ساخت: زراعت چوب و باد شکن های بیولوژیک دو بحث مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود چرا که ظرفیت آن در جنوب استان وجود دارد.‌

    وی افزود: زمینه زراعت چوب مورد استقبال واقع شده و کسانی که متقاضی آن هستند میتوانند کشت جایگزین زراعت چوب را در مستثنیات خود انجام دهند.

    وی با بیان اینکه بادشکنهای بیولوژیک بیشتر مورد نیاز مناطقی چون جازموریان، رودبار و… است که تحت تاثیر بادهای شدید ۱۲۰روزه سیستان و گرد و غبار و شن های روان هستند؛ افزود: نهال رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده میشود تا اطراف مزارع نهال کاری انجام شود.

    رحیمی نیا محل تحویل نهال به متقاضیان را، سرِ زمین آنها عنوان کرد و افزود: اعتباری که برای این کار جذب شده باید حدود ۲ هزار کیلومتر باد شکن بیولوژیک اطراف مزارع صورت گیرد که کمک به تحقق کاشت ۵میلیون اصله درخت است.

    وی افزود: سطح مراتع ۱۹۴۱۰۰۰ هکتار است که ییلاق و قشلاق است و این مراتع در عنبرآباد و جازموریان واقع شده و بیشتر تلاش برای قرق و احیا مراتع صورت می گیرد و مشکل اصلی در تعادل دام ومرتع است که موارد شدید چرای دام به آن آسیب میزند.

    رحیمی نیا با بیان اینکه حوزه آبخیز داری سه میلیون و ششصد هزار هکتار است گفت: ۹۰۰ هزار هکتار از مطالعات آبخیز داری انجام شده و زیر بنای کار آبخیزداری مورد مطالعه جامع و تفصیلی قرار گرفته است که انتظار داریم اعتبارت خاصی داده شود تابتوانیم بحث مطالعات را انجام دهیم و از این میزان، ۷۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی ابخیز داری آن انجام یا در حال انجام است.

    مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان افزود: مقرر گردید مطالعات آبخیزداری ۶۰۰ هزار هکتاری و پیشنهادات ارائه شده از طریق بسیج وسپاه، توسط قرارگاه امام حسن (ع)، عملیات آبخیزداری در سطح جنوب انجام شود که در این راستا ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده و مکاتبات با مرکز کشور، معاونت عمرانی استانداری و قرارگاه امام حسن انجام شده است که اگر این امر تحقق پیدا کند انقلابی در سطح آبخیزداری جنوب استان حتی کشور شاهد خواهیم بود.

    رحیمی نیا افزود: دو کار مهم دیگر صورت گرفته است که یکی راه اندازی اداره منابع طبیعی در شهرستان جازموریان است و دیگری که در سطح ملی است، بحث حفاظتی دو پایگاه اطفاء حریق می باشد که قرار است در جنوب کلنگ زنی شود و یک مورد آن در بخش ساردوئیه جیرفت است.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با تاکید بر اهمیت طرح کاداستر اراضی ملی در جنوب استان گفت: اجرای طرح کاداستر در این منطقه مراحل پایانی خود را طی می کند که اجرای این طرح، گام موثری جهت رفع تداخلات اراضی ملی و املاک شخصی است.

    وی اظهار داشت: با اقدامات انجام شده طرح کاداستر و تک برگ شدن قریب به ٩٩ در صد اراضی ملی در جنوب کرمان که از ادوار گذشته شروع شده است هم اکنون به جز موارد معدود که مشکلات حقوقی دارند به پایان رسیده است.

    رحیمی نیا میزان اراضی ملی مشمول این طرح را، در جنوب کرمان ٣۶٨٣٠٠٠ هکتار اعلام کرد که اسناد تک برگ آنها به نام دولت اخذ شده است.

    لازم به ذکر است در این نشست خبری که معاونین این اداره کل حضور داشتند به سوالات خبر نگاران در حوزه منابع طبیعی پاسخ داده شد و از خبرنگاران نیز به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار نیز تجلیل به عمل آمد.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.