سه شنبه _ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9719 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • گپ و گفت مسوولین بیمه کشاورزی با رسانه های کرمان

    چتر حمایتی بیمه بر سر کشاورزان

    شناسه : 45672 06 آذر 1402 - 21:02 ارسال توسط :
    از آنجا که بیمه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور است و در صورت افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌توان حق بیمه را کاهش داد؛ صندوق بیمه کشاورزی با همکاری معاونت خدمات بیمه کشاورزی استان کرمان نشستی را با اصحاب رسانه برگزار کرد و ضمن تشریح جایگاه و وظایف این صندوق؛ از رسانه ها خواسته شد در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه یاریگر این مجموعه باشند.
    چتر حمایتی بیمه بر سر کشاورزان
    پ
    پ

    گلدشت کرمان_ ✍️زهرا طاهری: صندوق بیمه کشاورزی با اینکه به لحاظ مالی و حقوقی مستقل است؛ اما به مصلحت قانونگذار جهت جلوگیری از تورم سازمانی، در بانک کشاورزی ایجاد شده و چنین ساختاری باعث شده مدیرعامل بانک کشاورزی، مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی هم باشد.

    از طرفی همان نقشی که بیمه مرکزی در بیمه های بازرگانی دارد قانونگذار همان نقش را هم به صندوق بیمه کشاورزی داده است؛ یعنی اساسا از همان بدو تاسیس به بیمه صندوق کشاورزی ورود نکرده است و خود صندوق بیمه نامه ها، شرایط عمومی و تمام دستورالعمل های فنی بخش کشاورزی را بر عهده دارد.

    علاوه بر این در کنار بانک کشاورزی نیز بخش خصوصی ورود کرده و تقریبا نزدیک به دو دهه است که فعالیت بیمه کشاورزی در قالب کارشناسان و نمایندگی های بیمه برون سپاری شده است و متاثر از آن نزدیک به ۴هزار نفر نیروی بخش خصوصی در کنار صندوق و بانک فعالیت می کنند.

    همچنین کارشناسان صدور و کارگزاران ارزیاب خسارت بیش از ۱۵ سال است که ضمن کسب تجربه ، آموزش های لازم و تخصصی را فرا گرفته اند و فعالیت بیمه کشاورزی را به صورت علمی و فنی انجام می دهند.

    نا گفته نماند در سال ۱۴۰۰ نیز در قانون اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد “کلیه خدمات بیمه محصولات کشاورزی از مالیات ارزش افزوده معاف هستند” و این اصلاحیه در واقع به نفع کشاورز شد چون تا قبل از آن ۹ درصد مالیات ارزش افزوده توسط صندوق _بعنوان انتقال دهنده_ از کشاورز گرفته می شد و مستقیم به حساب اداره مالیات واریز می شد؛ اما از نیمه دوم ۱۴۰۰ دیگر این مبلغ از کشاورز گرفته نمی شود.

    حال از آنجا که بیمه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور است و در صورت افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌توان حق بیمه را کاهش داد؛ صندوق بیمه کشاورزی با همکاری معاونت خدمات بیمه کشاورزی استان کرمان نشستی را با حضور فضلی مدیر حراست ستاد صندوق بیمه کشاورزی، محمد رحمانی رییس اداره کل آموزش و ترویج ستاد صندوق بیمه کشاورزی، سارو احمدی کارشناس مسوول حقوقی صندوق بیمه با اصحاب رسانه گذاشت و در آن ضمن تشریح جایگاه و وظایف این صندوق؛ از رسانه ها خواسته شد در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه یاریگر این مجموعه باشند.

    کاهش ریسک تولید با بیمه کشاورزی
    امیرحسام قزلباش مدیر شعب بانک کشاورزی استان در این نشست از مشکلات و چالش های بخش کشاورزی بعنوان بخشی با ریسک بالا که با عوامل اقلیمی و حوادث غیرمترقبه نیز همبستگی دارد سخن به میان آورد و گفت: با توجه به اینکه کشور ما بخش اعظمی از بلایای طبیعی را درخود دارد و قطعا متاثر از آن ریسک تولید افزایش می یابد؛ وجود یک چتر حمایتی مثل بیمه کشاورزی جهت کاهش ریسک تولید ضرورت دارد.

    پتانسیل بالای استان کرمان در حوزه کشاورزی
    او پتانسیل بالای استان کرمان در حوزه کشاورزی، بویژه در باغات که به نوعی مقام اول کشور را دارا می باشد؛ همچنین اهمیت محصولات استراتژیک و صادراتی استان، بویژه پسته و خرما را یادآور شد و افزود: اگر چه ضریب نفوذ بیمه در استان و حتی کشور متفاوت است اما ضریب نفوذ فعلی نشان دهنده این است که هنوز طیف زیادی از تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی، جهت تحت پوشش بیمه قرار دادن برترین محصولات خود و عوامل تولید مجاب نشده اند.

    بیمه کشاورزی؛ بیمه ای حمایتی
    قزلباش اما نارضایتی بهره برداران این بخش از میزان خسارات دریافتی را منکر نشد و به صراحت گفت: از آنجایی که بیمه بخصوص در بخش کشاورزی با توجه به ریسک هایی که دارد حوزه ای حمایتی از سوی دولت است؛ بنابراین جامعه هدف ما بایستی میزان توان دولت در خصوص تامین حداقل حق بیمه های سهم خود و تامین منابع لازم را نیز مدنظر داشته باشند و توقع نداشته باشند ۱۰۰ درصد خسارات آنها از سوی بیمه تقبل و پرداخت شود.

    بازه زمانی پرداخت خسارات
    او اما در پاسخ به سوال خبرنگار گلدشت مبنی بر مدت زمان دقیق پرداخت خسارات اطمینان خاطر داد: خسارت هایی که حادث و بررسی می شوند؛ در کوتاه ترین زمان ممکن به حساب بیمه گذاران واریز می شوند مثلا در بخش طیور حداکثر ظرف۲ماه، در حوزه دام هم اگر دامی دارد تلف می شود حداکثر ظرف۲تا ۳هفته پرداخت خسارت صورت می گیرد.

    قزلباش در ادامه بخش کشاورزی را یکی از بخش های مهم کشور در بحث امنیت غذایی، سفره مردم، خودکفایی و… دانست و اشاراتی به حذف ارز ترجیحی در سال گذشته، همچنین مشکلات تحریمی کشور و چالش های واردات برخی محصولات و نهاده ها کرد و افزود: در بحث بیمه تکمیلی دام های سنگین سقف پرداخت تا حد زیادی افزایش داده شده است و در دام های سبک هم غیر از بیمه های پایه، سقف ها افزایش یافته است.

    او در ادامه توضیحاتش به خبرنگار گلدشت ضمن اذعان به اینکه متاسفانه در حوزه باغات (بویژه نخیلات) بیشترین خسارات را داریم و عارضه تقریبا هرساله خشکیدگی خوشه و سرمازدگی پسته که خسارات هنگفتی وارد کرده است از جمله آنهاست؛ گفت: در بحث زمانبندی خسارات زراعی و باغی باید بازدیدهای میدانی و خسارات صورت گرفته در بازه چندماهه بررسی و پایش شود و در نهایت پس از برداشت محصول و برآورد خسارت؛ استعلامات لازم از مراجعی مثل هواشناسی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی(در حوزه دام و طیور) بر اساس مناطق مختلف، گرفته شود که در جمع بندی این موارد تلاش ما این است حداکثر ظرف دو تا سه ماه پرداخت خسارت انجام شود.

    قزلباش ضمن بیان اینکه نگاه ما این است بتوانیم طیف گسترده ای از عوامل تولید، بخصوص در بخش کشاورزی را تحت پوشش قرار دهیم،گفت: حق بیمه در بیمه های پایه جهت حوادث غیر مترقبه ای که خسارات هنگفتی را حادث می کند ناچیز است؛ مثلا بر اساس سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۰در حوزه دام سبک با ۲۱ هزار تومان، می توان تا سقف ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، جبران خسارت کرد که البته این مبلغ اخیرا افزایش هم پیدا کرده است.

    تنظیم ۱۱ تفاهم نامه با متولیان امر
    جواد احمد زاده معاون خدمات بیمه کشاورزی مدیریت شعب بانک کشاورزی استان، نیز در این نشست با تاکید بر اینکه کار این صندوق پوشش دادن ریسک جزیی به بالا یعنی مواردی است که از دست انسان خارج است تا پرداخت غرامت بصورت واقعی باشد؛گفت: از اینرو خسارت آفات بدلیل اینکه بحث آفت مدیریتی است؛ پرداخت‌نمی شود‌ حتی آفات قرنطینه ای، مگر اینکه تدابیری از سوی مسوولین بالادستی اندیشیده شود.

    او افزود: در هر محصول پوشش های بیمه ای و سقف پرداخت متفاوت است و کلیت همه محصولات پوشش بیمه ای ما بیمه هزینه تولید است؛ یعنی به ازا هر واحد، یک هزینه تولید بر اساس داده های خود وزارتخانه برآورد
    می شود.

    احمدزاده با اشاره به اینکه بیمه تنها ابزار حمایتی دولت در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۹۱ هزار و ۳۲۰ بیمه نامه در استان کرمان شامل دام، طیور ، محصولات باغی و زراعی، گلخانه‌ای، ماشین آلات و … صادر شده که در پوشش بیمه باغات رتبه اول کشور و در بیمه دام رتبه چهارم را داریم.

    تاکید بر مشارکت کشاورزان
    او با تاکید بر مشارکت کشاورزان گفت: با توجه به وقوع بلایای طبیعی و عوامل خطر در کشور و استان، می توان با بیمه کشاورزی ریسک مالی تولید را پوشش داد.

    احمد زاده ضمن اشاره به اینکه بیمه قرارداد دو طرفه ای است که کشاورز یک حق بیمه۳۰تا۳۵درصدی براساس پتانسیل محصول خود پرداخت می کند و مابقی آن را دولت می دهد گفت:با تدبیر قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی۱۱ تفاهم نامه با متولیان متفاوت تنظیم شده است؛ علاوه بر این، وزارتخانه هم در خصوص „کشت قراردادی“تفاهم نامه ای چند جانبه برای محصولات استراتژیکی مثل گندم، جو، دانه های روغنی، تنظیم کرده است.

    ۱۶۰محصول تحت پوشش بیمه
    و اما محمد رحمانی رئیس اداره کل آموزش و ترویج ستاد صندوق بیمه کشاورزی در این نشست توضیحات مبسوطی در خصوص صندوق بیمه کشاورزی و لزوم افزایش ضریب نفوذ بیمه ارائه کرد و با تاکید بر اینکه بیمه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور است؛ گفت: بدلیل اقلیم متفاوت،بخش کشاورزی دچار ناهمگونی است و حتی فرهنگ اجتماعی یک منطقه روی فرهنگ تولید و کشت و کار آن تاثیر می‌گذارد.

    او انتقال ریسک را فلسفه وجودی نظام بیمه عنوان کرد و با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی حمایتی است نه تجارتی افزود: دولت در حمایت از کشاورزان دو مکانیزمِ مدیریت بحران(بعد از وقوع خسارت) و مدیریت ریسک ( قبل از وقوع خسارت) را مدنظر قرار می دهد.

    رحمانی در ادامه با اشاره به وقوع مخاطرات و حوادث طبیعی در کشور و استان کرمان گفت: در حال حاضر بصورت میانگین ۱۶۰ محصول بیمه می‌شوند و تنوع محصول در زراعت، باغبانی، دام، طیور و … داریم.

    او با بیان اینکه بخش کشاورزی متولی زیاد دارد گفت: هرکس باید کار تخصصی خود را انجام دهد تا در هر حوزه به موفقیت برسیم.او اصول نفع بیمه پذیر، حداعلای حسن نیت، علیت، نسبیت‌ و غرامت را پنج اصل مهم قابل توجه در خصوص بیمه کشاوزی مورد تاکید قرار داد و افزود: بعد از غذا و پوشاک دومین سطح نیاز امنیت است که بیمه در سطح امنیت تعریف می شود چون ارامش ایجاد می کند.

    رحمانی افزود: در سال زراعی۱۴۰۱_۱۴۰۰مبلغ ۱۸۵ میلیارد تومان حق بیمه از کشاورزان شمال استان گرفته شد اما غرامت۸۸۰میلیارد تومانی پرداخت شد؛ یعنی چندبرابر حق بیمه پرداخت شده توسط بیمه گذاران.

    او با بیان اینکه حوزه کشاورزی بیشتر بصورت خرده مالکی و معیشتی است‌؛ گفت:از اینرو رسالت صندوق بیمه بیشتر می شود چون اگر کشاورز حمایت نشود سال بعد در چرخه تولید قرار نخواهدگرفت.

    گفتنی است در پایان این نشست ۵ ساعته مسوولین صندوق بیمه کشاورزی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.