چهارشنبه _ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9723 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • یک مجله اسپانیایی مطرح کرد:

    استقبال از مجموعه ۱۰ جلدی تغذیه و سلامتی مخترع و نویسنده کرمانی

    شناسه : 47623 01 اسفند 1402 - 19:37 ارسال توسط :
    "نعیم احمدی نژاد فرسنگی" با مجله guía de salud کشور اسپانیا مصاحبه ای انجام داده است که در بخشی از آن به استقبال از مجموعه ۱۰ جلدی تغذیه و سلامتی این نویسنده و مخترع کرمانی اشاره شده است.
    استقبال از مجموعه ۱۰ جلدی تغذیه و سلامتی مخترع و نویسنده کرمانی
    پ
    پ

    گلدشت کرمان/ نعیم احمدی نژاد فرسنگی نویسنده و مخترع کرمانی است که بیست اختراع ثبت شده داخلی و خارجی در زمینه گیاهان دارویی دارد که تاکنون موفق به کسب چندین جایزه بین المللی بواسطه ی اختراعات خود شده است.

    به تازگی این نویسنده و مخترع کرمانی با مجله guía de salud کشور اسپانیا مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه قسمتی از آن را می خوانیم.

    ۱. با توجه به اینکه چندین کتاب در رابطه با طب سنتی ایران منتشر کردید؛ لطفا از طب سنتی ایران بگویید.

    کشور باستانی ایران با اعتقاد به اخلاق و فضایل انسانی از پیشتازان فرهنگ و علوم بشری است. رویکرد طب سنتی ایرانی به تندرستی بسیار دقیق و حکیمانه توجه ویژه ای دارد. تاریخ پزشکی ایرانی به سه هزار پیش و سده های بسیار قبل از میلاد بر می گردد و مکتب زرتشت خیلی پیش تر و زودتر از مکاتب طبی یونان در عالم وجود داشته اند. حتی بقراط که عنوان پدر طب را از آن خود نموده بی تاثیر از آموزه های پزشکی ایران باستان نبوده است .بقراط در آثار خود بیان نموده برخی مبانی نظری پزشکی را از خاندان سئنا یا سینا در هگمتان، پایتخت دولت ماد به دست آورده است.

    ایران کشوری بزرگ و صاحب تاریخی غنی و ارزشمند است که پیش و پس از اسلام نقش بسزایی در رشد و تحول علم داشته است به گونه ای که حتی دانشمندان و پژوهشگران شناخته شده و معتبر غرب که می کوشند یونان و غرب را مهد تمدن و علم معرفی نمایند نمی توانند نقش ایران را نادیده بگیرند و انکار نمایند و بر این باورند که ایرانیان در همه زمینه ها به ویژه در زمینه تکنولوژی سهم بزرگی داشته اند.

    نقش دانشمندان ایرانی مسلمان همچون ابوبکر محمد بن زکریای رازی، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا در علم نیازی به گفتن ندارد اما جالب است که دیده می شود پژوهشگران عربی و غربی آنان را به عنوان دانشمندان عرب و نه دانشمندان مسلمان ایرانی به جامعه جهانی معرفی می کنند.

    در مکتب طب سنتی ایرانی، اصول حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری بسیار مورد توجه و در درجه اول اهمیت و اصول درمان در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

    از دیدگاه طب سنتی ایرانی، سلامت را می توان عملکرد طبیعی همه اعضای بدن چه از نظر فیزیولوژیکی و چه از لحاظ ادراکی دانست که با ساختار طبیعی تمام بافت ها همراه است. امروزه میل به طب سنتی و مکمل و استفاده بیشتر از طبیعت بصورت جهانی مورد توجه قرار گرفته است. طب سنتی ایرانی سلامت محور است و بسیاری از آموزه های آن مبتنی بر اصلاح سبک زندگی است. طب سنتی ایرانی، طبی است که مطابق با کتاب های ابوعلی سینا طبیب برجسته ایرانی است که چندین سال در دانشکده های کشورهای اروپایی و اسلامی تدریس می شد.

    ۲. خبر دارم از مجموعه ۱۰ جلدی تغذیه و سلامتی شما استقبال خوبی شده، دلیل این استقبال از نظر شما چیست؟
    تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذا خوردن فقط پر کردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می کرد تا آنچه در دسترس خود می دید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند. ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته است. در حفاری هایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر تخت جمشید و تپه سیلک کاشان به عمل آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران بیش از ۶ هزار سال است.

    زکریای رازی که از دید زیادی پدر علم تغذیه و رژیم های غذایی کودک شناخته شده توصیه های مختلفی در زمینه رژیم های غذایی دارد. از آنجاییکه طب سنتی ایران عمدتا بر پایه استفاده از گیاهان دارویی استوار است و استفاده از آنها ریشه در سنت ما ایرانیان دارد؛ برای سلامتی در ایران متداول است. در ایران از گیاهان دارویی علاوه بر اهداف دارویی برای بهبود عطر و طعم غذاهای مختلف نیز استفاده می کنند.‌

    در مجموعه ۱۰جلدی تغذیه و سلامتی که به چندین زبان ترجمه شده و بیش از ۹ هزار صفحه است در رابطه با گیاهان دارویی ایران و غذاها و چاشنی های ایرانی توضیح دادم تا خوانندگان غیر ایرانی با فرهنگ تغذیه ای ما ایرانی ها آشنا شوند.

    ۳.مختصری از دیگر آثارتان در زمینه فرهنگ تغذیه ایرانی ها بگویید.
    یکی از ویژگی‌های بارز در فرهنگ ایرانی از زمان پیدایش کشور، اهمیت بخشیدن به فرهنگ غذایی بود. این ویژگی در طول سال‌ها نیز زنده مانده و باعث شده تا پذیرایی از مهمانان با بهترین نوشیدنی ایرانی و خوراکی‌ها به یک سنت بی‌چون‌وچرا تبدیل شود.

    یکی از نوشیدنی های ایرانی سکنجبین است که از اشکال دارویی مهم طب سنتی ایران با کاربرد فراوان در دستورات حفظ سلامتی و نسخ درمانی هستند. سکنجبین به طور کلی از دو قسمت پایه و مواد موثره تشکیل شده است و به طور معمول از یک جزء سرکه ، دو جزء عسل و چهار جزء آب تشکیل می شود ولی در طب سنتی ایران با افزودن انواع داروهای گیاهی به سکنجبین پایه در حین ساخت، انواع متنوعی از سکنجبین های مختلف با اثرات دارویی متنوع می توان تولید کرد.

    در کتاب “نوشیدنی های ایرانی” به بررسی انواع سکنجبین ها و دیگر نوشیدنی های ایرانی پرداخته ام. در کتاب “سوغات کرمان” دو تا از سوغاتی های خوشمزه و مقوی کرمانی یعنی قاووت کرمان و کماچ سهن کرمان را به خوانندگان خارجی معرفی کرده ام .

    البته علاوه بر طب سنتی ایران کتاب های زیادی برای خوانندگان خارجی در زمینه تغذیه و گیاهان دارویی منتشر کردم که می توان به کتاب هایی چون چای سبز ، مرگ سرطان، گانودرما، آب شفا بخش، کرم سازی گیاهی، سبزه گندم و مکمل های غذایی اشاره کرد.

    اواخر سال۲۰۲۳هم امتیاز اختراعاتم را به یک ناشر اسپانیایی فروختم و این ناشر چکیده ای از اختراعات را به چندین زبان در اروپا منتشر کرد.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.