شنبه _ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9739 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • دستور توقف عملیات اجرایی توسط صالحی نژاد دادستان جیرفت؛

    پروژه ای عظیم بر سر دو راهی

    شناسه : 49404 14 اردیبهشت 1403 - 15:28 ارسال توسط :
    پروژه بزرگ شهرک نوین جیرفت که جهت تامین نهضت ملی مسکن توسط اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان آغاز شده بود؛ به دلیل آنچه که آن را قرار داشتن در بافت قدیم شهر و در نتیجه امحا آثار باستانی و تاریخی نامیده شده است؛ متوقف گردید.
    پروژه ای عظیم بر سر دو راهی
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان؛ چندی پیش مدیر کل مسکن و شهرسازی جنوب کرمان در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه خبر از احداث شهرکی نوین در حومه شهر جیرفت داد و اظهار داشت: این شهرک در راستای طرح نهضت ملی مسکن در مسیر ارتباطی جاده جیرفت – بلوک جانمایی شده و پیمانکار مشخص و تجهیز کارگاه انجام شده و عملیات آماده‌سازی شروع شده است.

    وی افزود: شبکه آبرسانی و هزینه خرید لوله و اتصالات و اجرای برق تامین شده و در یک ماه آینده تأمین برق و آب و زیربنایی ۳ مدرسه در سه مقطع شروع می‌شود وعلاوه بر آن درکوتاهترین زمان ساخت مسجد و کلانتری و درمانگاه نیز در برنامه قرار دارد.

    حال در پی این اعلام و طبعا صرف هزینه های هنگفت در کارشناسی، نقشه کشی،جانمایی و مطالعه زیر ساختهای این پروژه و امید دادن به جوانان بی سر پناه ناگاه کاشف به عمل آمده است که زمین محل احداث این پروژه؛ عرصه شهر قدیم جیرفت است.

    بدون شک همانطور که توسعه شهرها و تامین نهضت مسکن از ضرورتهای مهم کشور به شمار می رود حراست آثار تاریخی و حفظ میراث باستانی به عنوان هویت و شناسنامه هر دیار، امری است مسلم که قابل اغماض و معاوضه نخواهد بود.

    حال دادستان محترم جیرفت بر اساس قرائن وشواهدی متوجه شده است که بافت قدیم شهر که در رصد تکمیل پژوهشهای باستان شناسی است اکنون‌با اجرای این پروژه در معرض تعرض وآسیب واقع خواهد شد.

    لذا تا نتیجه قطعی و بنا به اظهار وی تا اعلام نظر کارشناسان مورد وثوق دستگاه قضا دستور توقف عملیات اجرایی بخشی از این پروژه عظیم صادر شده است. از طرفی اظهارات دکتر حمیده چوبک باستان شناس نام آشنای کشور که با حوزه تمدنی هلیل رود کاملا آشنا و در کاوشهای آن دخیل است؛ گستره این پروژه را عرصه بافت قدیم دانسته ومعتقد است با انجام این پروژه عرصه مورد نظر نابود خواهد شد مضافا به اینکه ثبت جهانی آن نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

    حال این سوال مطرح است با فرض صحت گفتار باستان شناسان و اقدام بایسته دادستان محترم جیرفت در دستور توقف عملیات؛ چگونه ممکن است میراث فرهنگی با وجود مرکز پژوهشهای سازمان و کارشناسان خبره و باستان شناسان بنام پای این پروژه را امضا کرده باشد تا ازقبل آن چنین چالش بزرگی ایجاد شده و این طرح بزرگ این گونه بر سر دو راهی قرار گیرد که علاوه بر معطلی و بی خاصیت کردن آن؛ هزینه هنگفتی را بر بودجه عمومی کشور تحمیل نماید.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.