جمعه _ ۱۵ تیر ۱۴۰۳
جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9964 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • نگاهی به عملکرد دادگستری کل استان کرمان در سال ۱۴۰۲

    شناسه : 50500 30 خرداد 1403 - 16:09 ارسال توسط :
    رییس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه،به ارائه گزارش عملکرد دادگستری کرمان در سال ۱۴۰۲ پرداخت.
    نگاهی به عملکرد دادگستری کل استان کرمان در سال ۱۴۰۲
    پ
    پ

    گلدشت کرمان/ رییس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، ضمن بیان این مطلب که در سال گذشته ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده به دادسراها، دادگاه ها و دادگاه های تجدید نظر وارد شده است، تاکید کرد: این میزان به معنای وقوع بالغ بر ۷۰۰ هزار نزاع و اختلاف نیست، زیرا پرونده ها در مراحل مختلف رسیدگی، به صورت جداگانه ثبت می شوند.

    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه آمار ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی در سال گذشته ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است، تصریح کرد: رشد ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی از اَبَرچالش های دستگاه قضایی است.

    وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده نیز در محاکم استان رسیدگی و مختومه شده که این میزان ۱۵ درصد رشد داشته است و در مجموع نرخ رسیدگی به پرونده ها ۹۸ درصد بوده است.

    وی گفت: نرخ رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضایی استان کرمان نیز دو درصد رشد داشته است که نشان دهنده تلاش همکاران ما در دستگاه قضایی است.

    ورودی پرونده ها به شوراهای حل اختلاف ۱۱ درصد رشد داشته است
    رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه گفت: ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده در سال گذشته به شوراهای حل اختلاف وارد شده که ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است و خروجی پرونده ها در این شوراها نیز ۲۴۷ هزار و ۸۷۸ پرونده بوده است و نرخ رسیدگی به پرونده ها نیز ۹۹ درصد بوده است.

    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در استان کرمان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۱۰۶ شعبه صلحی، ۱۲۷ شعبه رائی و ۸۴ شعبه روستایی هستند.

    وی تصریح کرد: مجموع اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف در استان کرمان، یک هزار و ۲۸۰ نفر هستند و در کنار این افراد ۵۰۴ صلح یار ، ۱۷۴ میانجی گر و ۲۰۲ داور نیز فعالیت دارند.

    رئیس کل دادگستری استان کرمان بااشاره به این مطلب که ۴۵ هیات صلح نیز در استان کرمان راه اندازی شده است، تاکید کرد: این هیات ها در کلانتری ها و پاسگاه ها، ادارات، مساجد و …. حضور دارند تا در حوزه صلح و سازش فعالیت نمایند.

    انجام بالغ بر ۱۲۳ هزار ملاقات مردمی مقامات قضایی استان کرمان در سال گذشته
    نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که انجام ملاقات های مردمی یکی از مهمترین برنامه های دستگاه قضایی است، تاکید کرد: در سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۹۸ مورد ملاقات مردمی در استان کرمان انجام شده است که از این تعداد ۲۴ هزار و ۷۵۶ مورد ملاقات مردمی در مرکز استان انجام شده است که از این تعداد نیز دو هزار و ۶۴۰ مورد با رئیس کل دادگستری استان کرمان انجام شده است.

    وی به ارائه ۶۸۹ مورد مشاوره قضایی در مساجد و مصلاهای استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۷۱ مورد مشاوره به مردم در مساجد و مصلاها انجام شده است.

    رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در سال گذشته
    رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به این مطلب که با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان، رفع تصرف از ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی انجام شده است، گفت: در سال گذشته قلع و قمع بناهای غیرمجاز در اراضی دولتی ۴۸۱ مورد بوده است.
    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ارزش ریالی اراضی اعاده شده به بیت المال را ۱۰۹ میلیارد تومان دانست و گفت: یک هزار و ۱۱۹ پرونده رسیدگی شده است و حکم قضایی درباره آنها صادر شده است.
    وی اظهارداشت: در حوزه تعیین تکلیف اموال انبارهای تملیکی نیز سه هزار و ۳۱۳ پرونده رسیدگی شده اند و براساس دستور فروش های صادر شده میزان فروش کالاها ۱۹۱ میلیارد تومان بوده است که این میزان به حساب خزانه واریز شده است.

    جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ نیروی متخصص و کارگر دراستان کرمان
    نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی نیز گفت: در سال گذشته مجموعا ۵۷ جلسه این ستاد برگزار شده است و ۲۱۰ پرونده قضایی رسیدگی شده است و حاصل اقدامات انجام شده این بوده است که از بیکار شدن ۷ هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص و کارگر جلوگیری شده است.

    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تصریح کرد: جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی و احیاء ۵۱ واحد تولیدی تعطیل شده و بازگشت انها به چرخه تولید نیز در سال گذشته محقق شده است.

    وی ادامه داد: در ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، مشکلات حقوقی و قضایی ۱۶۴ واحد تولیدی بررسی و برای حل مشکلات آنها ۳۳۲ مصوبه انجام و پیگیری شده است.

    تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم عفاف و حجاب در کرمان
    رییس کل دادگستری استان کرمان به اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب نیز اشاره و بیان کرد: تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم عفاف و حجاب در دادسراها، دادگاه ها و دادگاه های تجدیدنظر، برخورد با متخلفان در فضای مجازی و حمایت از آمران به معروف با حضور و همراهی قضات و معاونین دادستان ها در این راستا انجام شده است.
    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: در مجموع برای ۸۴۶ پرونده تشکیل و رسیدگی شده است و رای قضایی نیز برای آنها صادر گردیده است.

    پیش بینی ۵۲ شعبه در سطح استان برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی
    رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی سال گذشته ۵۲ شعبه در سطح استان برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی پیش بینی شده بود که این شعب در حال حاضر نیز برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فعال هستند.

    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: در رابطه با تخلفات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، در مجموع ۱۲۲ پرونده تشکیل شده است که بخش زیادی از آنها رسیدگی شده است.

    وی تاکید کرد: تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی نیز در استان کرمان انجام شده است و در حال حاضر نیز این ستادها برای انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفته و در حال اجرای مسئولیت های خود هستند.

    نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان ادامه داد: در انتخابات سال گذشته ۴۸ نفر از ناظران شورای نگهبان از سوی دادگستری کرمان مورد آموزش قرار گرفته و کارت ضابط برای آنها تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

    انجام دو هزار و ۵۷۶ بازدید از زندان های استان کرمان

    رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان ها، دو هزار و ۵۷۶ بازدید قضات و مسئولان قضایی از زندان ها انجام شده است.
    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی به صدور ۱۷ هزار و ۹۹۱ احکام جایگزین حبس در اجرای سیاست حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان ها نیز اشاره و بیان کرد: استقرار شعب ویژه شورای حل اختلاف در تمامی زندانهای استان کرمان و ایجاد زمینه آزادی۱۰۷۳ نفر از مددجویان زندان ها با جلب رضایت شکات از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای سیاست حبس زدایی بوده است که از این تعداد ۲۷مورد مربوط قصاص بوده است.

    وی برگزاری مستمر جلسات ستاد دیه استان و ایجاد زمینه آزادی ۳۰۶ مددجوی جرایم غیرعمد، ازادی ۵۲ نفر با اقدامات انجمن حمایت زندانیان، برگزاری مستمر جلسات کمیسیون عفو و بهره مندی ۵۶۰۱ نفر از محکومان از عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی و توسعه دادرسی الکترونیکی به منظور تسهیل رسیدگی به پرونده ها، ایجاد دو هزار و ۵۳۳ اشتغال برای زندانیان و پرداخت چهار و نیم میلیارد تومان حق الزحمه به زندانیان و ایجاد ۱۰۰ کارگاه تولیدی در زندان ها به میزان ۱۴ هزار مترمربع و اختصاص ۷۳۴ هکتار از باغات و مزارع کشاورزی برای ایجاد اشتغال مددجویان از دیگر اقدامات انجام شده به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان ها بوده است.

    وی ضمن تاکید بر این مطلب که اولین مرکز ثابت فنی و حرفه ای کشور در زندان ها در زندان مرکزی کرمان راه اندازی شده است، گفت: در سال گذشته ۷ هزار و ۱۶۸ زندانی آموزش های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند و بالغ بر ۵ هزار نفر گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت کرده اند که پس از آزادی از زندان می توانند با استفاده از این گواهینامه هابه ایجاد اشتغال برای خود بپردازند.
    رییس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: امسال ۸ هدف از اهداف سند تحول قضایی در اولویت کاری ماست و ۱۴ کارگروه برای اجرای این اهداف تشکیل شده است و مسئولیت هر کارگروه به یکی از معاونین سپرده شده است.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.