یکشنبه _ ۱۷ تیر ۱۴۰۳
یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9976 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • مهدی روزپیکر در ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان:

    نظارت شورای نگهبان استصوابی است

    شناسه : 17596 26 تیر 1399 - 11:50 ارسال توسط :
    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس این نهاد اظهار داشت: نظارت شورای نگهبان استصوابی است و شامل همه فرایند انتخابات از ثبت نام، تایید صلاحیت نامزدها، رای گیری، شمارش آراء و اعلام منتخبین می شود.
    نظارت شورای نگهبان استصوابی است
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس این نهاد اظهار داشت: شورای نگهبان یکی از خرده نظام های نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جزو شوراهایی است که تصمیمات آن مربوط به هدایت، جهت دهی و نظارت بر نظام اجتماعی کل جامعه ایران می باشد.

    این شورا از دوازده عضو تشکیل شده است؛ شش عضو فقهایی هستند که با حکم رهبر انقلاب نصب می شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضائیه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند. طول دوره عضویت اعضای شورای نگهبان شش سال است و دبیر شورای نگهبان بالاترین مقام رسمی این شوراست.

    مهدی روزپیکر درخصوص قدمت نهادشورای نگهبان گفت:در ایران ماهیت شورای نگهبان سابقه تاریخی و عمری به اندازه عمر تشکیل مجلس قانونگذاری دارد. اولین بار در زمان مشروطه نهادی شبیه شورای نگهبان متشکل از مجتهدین و فقهای زمان شناس برای انطباق قوانین مجلس قانونگذاری با شریعت اسلام تشکیل شد.

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان جیرفت درخصوص وظایف این شورا اظهار داشت:یکی از وظایف شورای نگهبان انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی با ” احکام شرع ” و “قانون اساسی ” است. در صورت تایید انطباق مصوبات مجلس با احکام شرع و قانون اساسی، مصوبات مجلس لازم الاجراء می شوند.

    در صورتی که شورای نگهبان مصوبه ای را مطابق قانون اساسی یا شرع تشخیص ندهد، مصوبه برای تامین نظر شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت داده می شود. در صورتی که مجلس بر نظر خود پافشاری کند، برای حل اختلاف شورای نگهبان و مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می شود.

    یکی دیگر از اختیارات و وظایف شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی است. وظیفه سوم شورای نگهبان نظارت بر حسن اجرای انتخابات می باشد. همه انتخابات ها غیر از انتخابات شورای شهر و روستا تحت نظارت شورای نگهبان انجام می شود. نظارت شورای نگهبان استصوابی است. یعنی نظارت شامل همه فرایند انتخابات از ثبت نام و تایید صلاحیت نامزدها ، رای گیری، شمارش آراء و اعلام منتخبین می شود.

    وی در پایان خاطر نشان کرد شورای نگهبان در تمامی شهرستانهای کشور دارای دفاتری است که در امر نظارت بر انتخابات فعالیت نموده و در این زمینه به شورای نگهبان کمک می کنند .


    پایگاه خبری گلدشت کرمان
    با مجوز رسمی شماره ۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.