یکشنبه _ ۱۷ تیر ۱۴۰۳
یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9976 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • مدیر کل تبلیغات اسلامی استان:

    عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کرمان برگزار می‌شود/برگزارکنندگان مراسم در سامانۀ وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند

    شناسه : 18293 20 مرداد 1399 - 14:54 ارسال توسط :
    مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با تاکید به برگزاری مراسم محرم مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت که پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌شده فقط مختص هیات‌های مذهبی نیست و تمام کسانی که قصد برگزاری مراسم عزاداری دارند، ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها هستند. وی همچنین تاکید کرد افرادی که قصد برگزاری مراسم عزاداری دارند باید در سامانه‌ای که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود ثبت‌نام کنند.
    عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کرمان برگزار می‌شود/برگزارکنندگان مراسم در سامانۀ وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت کرمان به نقل از ایسنا کرمان، حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی با اشاره به آغاز جلسات توجیهی با هیات‌های مذهبی استان کرمان برای برگزاری مراسمات ماه محرم، بیان کرد: «طبق پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسمات ایام محرم امسال در فضاهای باز برگزار خواهد شد».

    وی با بیان این‌که نمی‌توان با قطعیت گفت که در این ایام چه اتفاقی می‌افتد، افزود: «با توجه به اینکه در برگزاری مراسم دعای عرفه، شب‌های قدر و حتی در زمان باز بودن مساجد در روزهای گذشته، مردم متدین ما با دقت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، تقریبا نمره‌ی قابل قبولی در انجام پروتکل‌های بهداشتی داشتیم».

    مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با تاکید بر این‌که با جدیت بر نحوه‌ی اجرا پروتکل‌های بهداشتی در اماکن تحت پوشش این نهاد، نظارت می‌کنیم، اظهار کرد: «در هفته‌ی گذشته دو مسجد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند تعطیل کردیم. با کسی در رعایت مسائل بهداشتی تعارف نداریم و معتقدیم اگر سخت‌گیری‌های که ما داریم را سایر ارگان‌ها نیز داشتند، اکنون باید برخی از مکان‌ها و ادارات در سطح استان تعطیل می‌شدند».

    وی در پاسخ به این سوال که آیا در امامزاده‌ها نیز مراسم عزاداری ماه محرم برگزار خواهد شد؟ بیان کرد: «مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) امسال در فضای باز برگزار خواهد شد».

    حقانی درباره‌ی پخش نذورات در این ایام نیز گفت: «به هیات‌های مذهبی توصیه کردیم که نذورات صرفا به صورت خشک بین مردم توزیع شود و پخت‌وپز به منظور رعایت مسائل بهداشتی در ایام صورت نگیرد».

    وی خطاب به مردم نیز گفت: «مردم به ویژه گروه‌های پرخطر جامعه (افراد سالمند و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند) سعی کنند امسال بیشتر از طریق فضای مجازی و صدا و سیما عزاداری‌ها را دنبال کرده و در فضای اجتماعی کمتر شرکت کنند و آن‌هایی که هر ساله پذیرای هیات‌هایی در خانه‌هایشان بودند، تلاش کنند مراسمات خود را در فضای باز برگزار کنند اما تاکید داریم که این پروتکل‌های بهداشتی فقط مختص هیات‌های مذهبی نبوده و هر کسی که قصد برگزاری مراسمات عزاداری را دارد، ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها هستند».

    مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان افزود: «افرادی که قصد برگزاری مراسمات ماه محرم را دارند حتما در سامانه‌ای که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود باید ثبت‌نام کرده تا به آن‌ها ایرادی مبنی بر اینکه چرا مراسم برگزار کرده‌اند گرفته نشود».

    وی در پاسخ به این‌که آیا بسترهای لازم برای اجرای برنامه‌های مذهبی در فضای مجازی ایجاد شده است؟ اظهار کرد: «در ماه رمضان اکثر هیات‌های مذهبی، مساجد و … حتی در روستاها، از طریق فضاهای مجازی امورات فرهنگی خود را ایجاد کردند و این بستر همچنان فعال است و ما نیز با تولید محتوا تلاش کردیم این فضا را پررنگتر کنیم».

    حقانی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از رسالت‌های امام حسین(ع) دانست و ادامه داد: «به هیات‌های مذهبی توصیه کرده‌ایم که در هیات‌داری امسال شاهد اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تذکر دادن در باب رعایت شیوه‌نامه‌ی بهداشتی باشیم».

    مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با ابراز امیدواری از این‌که این ویروس منحوس به زودی از بین برود، بیان کرد: «کارشناسانی که پروتکل‌های بهداشتی برای سایر اماکن فعال همچون بازارها، مطب‌ها، رستوران‌ها و … تدوین کرده‌اند همان تیم‌های کارشناس شیوه‌نامه‌ی بهداشتی برای اماکن مذهبی را آماده کرده‌اند بنابراین باید به شیوه‌نامه‌های ایام محرم همانند شیوه‌نامه‌های سایر اماکن اعتماد کرده و به آن عمل کرد».

    حقانی با تاکید بر این‌که سلامت مردم همواره برای هیات‌های مذهبی مهم است خاطرنشان کرد: «همه‌ی دغدغه‌ی هیات‌ها، سلامتی مردم است لذا شیوه‌نامه‌های بهداشتی که توسط پزشکان و کارشناسان خبره نوشته شده را رعایت خواهند کرد».


    پایگاه خبری گلدشت کرمان
    با مجوز رسمی شماره ۷۸۱۰۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.