جمعه _ ۱۵ تیر ۱۴۰۳
جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9964 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • در نشست خبری رییس کل دادگستری استان مطرح شد:

    دزدی؛ سرآمد جرائم استان/ شکایت از قضات بطور ویژه رسیدگی می شود

    شناسه : 34337 31 خرداد 1401 - 14:28 ارسال توسط :
    رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه متاسفانه بیشترین جرایم استان کرمان مربوط به سرقت با ۱۳.۵درصد است گفت: این موضوع باید در برنامه های پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا به صورت تقریبی روزانه هزار پرونده سرقت در استان تشکیل می شود که این امر برای مردم و خانواده ها نگرانی ایجاد می کند.
    دزدی؛ سرآمد جرائم استان/ شکایت از قضات بطور ویژه رسیدگی می شود
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری گلدشت‌، رییس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد شهید بهشتی و یارانش؛ به تشریح عملکرد یکساله دادگستری استان پرداخت و در ادامه به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

    حجت الاسلام حمیدی در این نشست با بیان اینکه ۹۱ درصد ابلاغیه های قضایی در استان کرمان به صورت الکترونیک صادر می شود گفت: در راستای عبور از خدمات رسانی سنتی، ۷۵ سامانه الکترونیک در اختیار مردم قرار گرفته است تا از راه دور براحتی درخواست های خود را پیگیری کنند.

    وی با اذعان به اینکه هنوز تا قوه قضاییه ای که در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد فاصله داریم و انتظارات مردم از دستگاه قضا بحق است گفت: اهداف زیادی را مد نظر داریم تا با وجود همه مشکلات، خدمات مناسب تری ارائه دهیم.

    حمیدی با بیان اینکه اگرچه دستگاه قضایی با مشکلاتی از جمله کمبود امکانات و نیروی انسانی روبرو است تاکید کرد: تکریم ارباب رجوع بایستی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

    رییس کل دادگستری استان کرمان با اذعان به اینکه آمار پرونده های وارده به دستگاه قضایی نشان دهنده وجود آسیب ها، بیماری ها و بسترهای جرم زا در جامعه است، بیان داشت: ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان کرمان ۱۳درصد افزایش داشته است.

    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه در استان کرمان ۳۲ حوزه قضایی وجوددارد و در سال گذشته ۶۱۷هزار و ۴۰۹ پرونده به دستگاه قضایی استان کرمان وارد شده افزود: ماهیانه به هر قاضی در استان کرمان ۱۳۲ پرونده ارجاع می شود در حالیکه باید ماهی ۷۵ پرونده باشد و این افزایش حجم پرونده ها کار قضات را سخت کرده است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۶ هزار و ۶۳۵ پرونده در دستگاه قضایی استان در حال رسیدگی است گفت: سه در صد پرونده مسن(پرونده هایی که  یکسال در دادگستری مانده اند و به آنها رسیدگی نشده است) در استان وجود دارد و  در تلاش هستیم تا به آنها هم‌ سریعا رسیدگی شود.

    ۱۰ جرم اول استان

    حمیدی در ادامه به ده جرم اول استان پرداخت و با بیان اینکه متاسفانه  بیشترین جرایم استان کرمان مربوط به سرقت با ۱۳.۵درصد است گفت: این موضوع باید در برنامه های پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا به صورت تقریبی روزانه هزار پرونده سرقت در استان تشکیل می شود که این امر برای مردم و خانواده ها نگرانی ایجاد می کند.

    وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات مشترکی توسط توسط دستگاه قضایی، استانداری، نیروی انتظامی برای حل این مشکل؛ افزود: نزاع و ضرب و جرح عمدی، تصادفات، جرایم مواد مخدر و توهین به ترتیب در رتبه های بعدی بیشترین جرایم استان کرمان قرار دارند.

    تحقق صلح و سازش در ۵۴ درصد پرونده ها

    رییس کل دادگستری استان کرمان میانگین تحقق سازش در پرونده های شوراهای حل اختلاف استان را در سال گذشته ۵۴ درصد عنوان کرد و افزود: در پی این اتفاق خوب مجموعا ۷۹۶ مددجو از زندان های استان کرمان آزاد شده اند.

     

    حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد: قوه قضاییه با استفاده از سامانه های الکترونیک از مراجعان به دستگاه قضایی نظرسنجی نموده و رفتار کارکنان اداری و قضایی و روند رسیدگی را مورد بررسی قرار می دهد و در این رابطه علاه بر نظارت های محسوس، نظارت های نامحسوس در دست انجام است.
    وی تصریح کرد: شکایات مردم از قضات بدون اغماض مورد رسیدگی ویژه قرار می گیرد و در سطح کشور نیز تاکنون برخوردهای قاطعی در این زمینه انجام شده است.

    ترک فعل مدیران تحت نظارت دستگاه قضایی
    رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در راستای نظارت بر بازار، گفت: در راستای جلوگیری از قصور مدیران در اجرای ماموریت ها ومسئولیت های قانونی خود سازمان بازرسی را فعال کرده ایم که در این رابطه هر گونه ترک فعل مدیران مورد برخورد قرار می گیرد.

    نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان در ادامه به تشریح اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان پرداخت و افزود: برگزاری دو همایش مانع زدایی اقتصادی و پشتیبانی قضایی در شهرستان های زرند و بم که منتج به پیگیری و پیشگیری از ورود ۲۷ هزار پرونده به دستگاه قضا و رفع توقیف ۱۸ ساله از تجهیزات یک شرکت خودرو سازی شده است از جمله این اقدامات بوده است.

    وی ۴۴ برنامه ابلاغی، ۶۰ برنامه اجرایی، آموزش حکمین و مصلحین قرآنی، عضوگیری در سامانه سجام، را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد و در ادامه افزود: ساماندهی اتباع بیگانه یک ضرورت است و باید به آن توجه شود چرا که این پدیده یک معضل اجتماعی است و چنانچه این قشر مرتکب جرم شوند برابر قوانین موجود با آنها برخورد می شود.

     

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.