یکشنبه _ ۱۷ تیر ۱۴۰۳
یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9976 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 7 تعداد دیدگاهها : 223×
  • اوقات شرعی

  • محمد سلیمانی خبر داد:

    دستگیری بیش از ۳۰۰ سارق سیم در حوزه برق شمال کرمان

    شناسه : 50352 25 خرداد 1403 - 8:58 ارسال توسط :
    مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: بر اساس موارد استخراج شده از پرونده های موجود در توزیع برق شمال استان؛ در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۱ ، سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱۷، سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۰ و ۱۴۰۳ نیز ۷ سارق سیم برق دستگیر شده است.
    دستگیری بیش از ۳۰۰ سارق سیم در حوزه برق شمال کرمان
    پ
    پ

    به گزارش  پایگاه خبری گلدشت کرمان؛مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان امروز در نشست تخصصی پیشگیری از سرقت سیم برق ویژه حوزه های قضایی شمال استان کرمان که با حضور حمیدی رییس کل دادگستری استان، بخشی دادستان کرمان و قویدل معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار شد؛ گفت: حوزه توزیع برق شمال کرمان حدود ۹۲ هزار کیلومتر مربع به طول شبکه ۲۱ هزار کیلومتر را تحت پوشش دارد.

    سرقت سیم برق از شبکه فشار ضعیف

    وی با بیان اینکه بیش از ۱۲ هزار شبکه فشار متوسط در این حوزه وجود دارد افزود: سرقت سیم مسی در این شبکه ها رخ می دهد و حدود ۹ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف را به خود اختصاص داده ایم که بیشترین طول شبکه ها نیز در شهرستان کرمان می باشد‌.

    فاجعه سرقت در سال ۱۴۰۱

    سلیمانی در قیاس روند سرقت سیم مسی طی سال های اخیر، با بیان اینکه در سال ۹۸ جمعا ۴۴ تُن و در سال ۹۹ نیز ۵۴ تن سرقت انجام شده است؛ افزود: متاسفانه این سرقت ها در سال ۱۴۰۰ به ۸۶ تن و در سال۱۴۰۱ به ۲۴۵ تن رسید.

    وی با اشاره به حمایت های سیستم قضایی استان که منجر به کاهش ۳۴ درصدی این سرقت ها و رسیدن عدد آن به ۱۶۲ در سال ۱۴۰۲ شد گفت: امیدواریم مجددا شاهد کاهش اعداد و ارقام این سرقت ها باشیم.

    مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در ادامه با اذعان به اینکه متاسفانه در سال ۱۴۰۱ در کل کشور در بین شرکت های توزیع برق، فقط شمال کرمان به تنهایی رتبه اول سرقت سیم های برق مسی را کسب کرد که اگر سرقت های شرکت توزیع هم به آن اضاف می کردیم به عدد بسیار بالاتری می رسیدیم.

    از جمله علل نوسان میزان سرقت ها

    سلیمانی از جمله علل نوسان میزان سرقت ها در ماه های مختلف سال را تمرکز حوزه های برق روی دیگر برنامه های استان یا تمرکز روی کرمان و در نتیجه آن رفتن سرقت ها بشکل بادکنکی در شهرستان های مجاور عنوان کرد و افزود: برخورد قاطع با سارقین و در مواردی حتی کشته شدن آنها نیز منجر به کاهش سرقت ها شده است.

    سرقت ترانس

    وی در ادامه میزان سرقت ترانس برق در سال۱۴۰۲ را ۳۶ مورد عنوان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز ۲۸ مورد سرقت صورت گرفته است و امسال تا این لحظه فقط ۲ مورد سرقت داشته ایم.

    تعداد سارقین

    سلیمانی همچنین به ارائه آماری از تعداد سارقین سیم برق پرداخت و گفت: این اعداد صرفا بر اساس موارد استخراج شده از پرونده های موجود در توزیع برق است و قطعا ارقام ثبت شده از ناحیه نیروانتظامی و دادگستری بیشتر است.

    وی افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۱ سارق، سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱۷ سارق، سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۰ نفر و ۱۴۰۳ نیز ۷ نفر دستگیر شده است.

    از جمله دلایل کاهش سرقت ها

    مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان، تعداد رای های صادر شده در رابطه با این سرقت ها را از سال ۱۴۰۱ تا کنون ۷۷۲ مورد اعلام کرد و افزود: از جمله دلایل کاهش ۳۴ درصدی سرقت ها نیز احکام صادر شده در رابطه با این موضوع می باشد.

    اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از سرقت

    وی در ادامه ضمن اشاره به میزان کشفیات سرقت ها توسط نیروی انتظامی و برگشت آنها؛ به تشریح اقدامات انجام شده در رابطه با پیشگیری از سرقت ها پرداخت و گفت: از جمله این اقدامات تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار بوده است.

    سلیمانی خاطر نشان ساخت: از ۹ هزار کیلومتر شبکه ضعیف در شمال استان کرمان در حال حاضر ۵۱ درصد تبدیل به کابل شده است و در تلاش هستیم که امسال از ۶۰ درصد هم عبور کنیم بطوری که با برنامه ریزی های در نظر گرفته شده بتوانیم خود را به حدود ۶۵ درصد برسانیم، آن هم با اولویت جاهایی که سرقت صورت می گیرد.

    وی با بیان اینکه ما جزو شرکت هایی هستیم که بدلیل حمایت های صورت گرفته بیشترین استفاده از تیر گرد را در کشور داریم گفت: تیرهای چهارگوش را (مگر در موارد خاصی مثل فرسوده شدن) ممنوع اعلام کرده ایم.

    سلیمانی همچنین از نصب GPS در خودروهای اداری، جوشکاری ترانس ها، استفاده از قفل های کتابی خاص برای پست های زمینی در راستای ایجاد ایمنی و پیشگیری از سرقت خبر داد و گفت: جدیدا تکنولوژی پیام فرستادن با جابجایی ترانس ها هم در برخی جاها شروع کرده ایم و امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

    وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بخشنامه ای صادر کردیم و بر اساس آن اگر همکار یا پیمانکاری در بحث سرقت ها، مشارکت داشته باشد و این موضوع نیز اثبات شود؛ بدون هیچ اما و اگری اخراج می شود‌.

    سلیمانی بازدید مداوم از انبار پیمانکاران و کارگاه های ضایعاتی، دریافت عدم سوپیشینه از پیمانکاران و داشتن بانک اطلاعاتی از آنها، ثبت و ضبط کردن انبار پیمانکاران، برگزاری جلسات مختلف با نیروی انتظامی و سپاه، استفاده از گشت های رضویون و تحقیقاتی، دریافت گزارشات مردمی و تقدیر از آنها بدلیل همکاری در حوزه کشف را از دیگر اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از سرقت سیم های برق عنوان کرد.

    علل افزایش سرقت ها

    مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال کرمان؛ اتباع بیگانه، وجود کارگاه های ضایعاتی و دادن مجوزهای موردی به کارگاه های خرد، چالش آزادی سارقین کمتر از ۲۰ میلیون تومان، نحوه قانون گذاری و کاهش حساسیت درجه سرقت تجهیزات برقی از ۵ به ۶، افزایش قیمت فلزات مس را از جمله علل افزایش سرقت سیم های برق عنوان کرد و افزود: بحث های اقتصادی هم نمی شود نادیده گرفت و خواه ناخواه بخشی از سرقت ها ریشه در این موضوع دارد.

    وی در ادامه جابجایی سارقین در استان های همجوار را از دیگر موارد علل افرایش سرقت های این حوزه عنوان کرد و به ارایه پیشنهاداتی در خصوص کاهش سرقت ها از جمله اتخاذ تصمیمات لازم در حوزه اتباع، مجهز شدن کارگاه های ذوب به دوربین نظارتی، ایجاد شعبه رسیدگی به سارقین برقی، مجهز شدن ورودی خروجی شهرها و روستا به سیستم نظارت تصویری و…‌پرداخت.

    سلیمانی با بیان اینکه یکی از آمال و آرزوهای ما مجهز شدن استان کرمان به دستگاه “ایکس ری” جهت ایست بازرسی ها است افزود: لازم است گشت های رضویون در ساعاتی که سرقت انجام می شود بیشتر فعالیت داشته باشند و کلیه دستگاه ها هم مشارکت لازم را برای پیشگیری از سرقت ها داشته باشند.

    وی ضمن بیان اینکه از گشت نیرو انتظامی تحت عنوان گشت تلفیقی استفاده می شود افزود:سیستم مها نیز در ادارات راه اندازی شده است‌.

    دو پیشنهاد حوزه حقوقی

    سلیمانی در ادامه بر ضرورت استفاده از پابند الکترونیک برای سارقین و تمرکز بر مالخرها بدلیل چالش هایی که به وجود آورده اند؛ بعنوان دو پیشنهاد حوزه حقوقی توزیع برق شمال کرمان تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل افزایش سرقت ها، وجود کارخانه و کارگاه های ذوب در استان کرمان است.

    مزایده سیم های مسی

    وی با بیان اینکه تمام سیم های مسی که جمع آوری می کنیم و ضایعات آن را به فروش می رسانیم در قالب مزایده است گفت: شرکت های دارای مجوز و تولید کننده سیم می توانند در این مزایده ها شرکت کنند و بار از لحظه بارگیری در شرکت تا تخلیه در مقصد، توسط همکاران حراست ما همراهی می شود.

    نظرات

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری گلدشت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.